Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Wat jouw bedrijf kan doen voor een goede Facebook-privacy

Vrees je voor je Facebook privacy maar wil je het sociaal netwerk nog steeds gebruiken? Je bent niet alleen. Ooit kwam Facebook in opspraak omdat het via een databedrijf persoonlijke gegevens had gelekt. Tot groot ongenoegen van de gebruikers. Hoe respecteer jij de privacy van je klanten, zonder publiek te verliezen? Wij zetten het even op een rijtje!

Wat is er precies gebeurd?

Facebook kwam begin maart 2018 onder vuur te liggen omdat het bedrijf samengewerkt had met het databedrijf Cambridge Analytica. Daardoor zouden gegevens van miljoenen gebruikers, waaronder ook Belgen, misbruikt zijn om onder andere politieke campagnes te beïnvloeden. Bijgevolg begonnen mensen Facebook in vraag te stellen. Hoe behandelt het jouw gegevens? Het sociale netwerk draait immers op data. Zo blijft Facebook gratis voor gebruikers omdat het zijn inkomsten haalt uit advertenties, die gestuurd worden volgens die data. Bedrijven betalen daarvoor, in de hoop de juiste klanten aan te trekken. En te behouden.

Wat verandert er precies?

Vandaar dat gebruikers hun Facebook-privacy steeds serieuzer gingen nemen. En terecht. Toch is Facebook niet de enige die gebruikersgegevens verzamelt. Andere grote namen, zoals Colruyt en bpost, verzamelen al jaren persoonlijke data van hun klanten. Aanvankelijk deden ze dat enkel offline, maar ze vergaarden daarmee bakken gegevens om hun aanbiedingen te personaliseren. Op zich is daar niets mis mee: als bedrijf verzamel je uiteindelijk gegevens om jouw klanten beter te helpen. Vergelijk het met vroeger: de lokale handelaar leerde zijn klanten ook beter kennen om hen beter te kunnen bedienen.

Maar vandaag, in het digitale tijdperk, is het belangrijk om daar open over te zijn. Vanaf 25 mei komt daarrond een nieuwe wetgeving: de GDPR. Daarmee wil de Europese Unie dataverzameling transparanter en rechtvaardiger maken. Bedrijven mogen enkel de gegevens bewaren die relevant blijven voor hun bedrijf. De gebruikers houden de touwtjes in handen: zij moeten in eerste plaats de toestemming geven, en hebben achteraf het recht om hun gegevens te laten wissen.

GDPR Facebook privacy

Hoe koppel je Facebook-privacy aan je draaiende business?

Nieuwe regels, goed en wel: maar hoe begin je daaraan? Met een aantal stappen ben je al op de goede weg:

  • Begin bij een duidelijk, helder geschreven privacybeleid dat je regelmatig aanpast. Zo hou je de Facebook-privacy van je bedrijf op punt.
  • Gebruik je lead ads? Dat zijn advertenties waarmee je geïnteresseerde klanten koppelt aan jouw bedrijf. Omdat je daar aan dataverzameling doet, kun je die voorzien van een aangepaste disclaimer waarin je het wat en hoe van je campagne duidelijk uitlegt.
  • Facebook Pixel: met die tool kun je jouw advertenties beter beheren. Je zorgt ervoor dat je ads bij de juiste mensen terechtkomen. Dankzij de Pixel kun je bovendien jouw campagne regelmatig opvolgen en bijsturen.

Gegevens verzamelen is oké, zolang je er open over blijft tegenover je publiek. Het is belangrijk dat iedere gebruiker de relevante advertenties verkrijgt. Op die manier koppel je als bedrijf privacy aan je advertentiebeleid, want je gebruikt enkel de gegevens van de mensen die relevant zijn voor jouw zaak.

Wil jij aan social media marketing doen, maar weet je niet hoe begonnen? Wil je daarbij je Facebook privacy op punt houden in lijn met de nieuwe GDPR-regels? Contacteer ons en wij zorgen dat je Facebook veilig kunt inzetten voor jouw bedrijf!

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.