Contacteer ons

Back to basics: waarom SEO en search intent nog altijd zó belangrijk zijn

Vroeger propte je je pagina's vol met keywords. Teksten kregen soms - inhoudelijk, althans - absurde proporties. Zolang Google maar wist waar het over ging, toch? Gelukkig weten we nu beter. En Google ook. Goeie content is cruciaal om jouw bedrijf tot bij de juiste mensen te brengen. Maar wat is "goeie" content nu precies? En wat hebben SEO en search intent met elkaar te maken? Laat ons even terugkeren naar de basics.

Organisch verkeer: dat smaakt naar meer

Geen promo's. Geen advertenties. All natural. Zoekmachineoptimalisatie of SEO is een techniek die je helpt om beter gevonden te worden in Google - op een organische manier. Als je site goed geoptimaliseerd is, dan kom je na een relevante zoekopdracht (liefst) bovenaan te staan in de resultaten van Google.

Waarom is hoog scoren in Google zo belangrijk?

Hoe hoger je staat, hoe groter de kans dat de surfer doorklikt. Ter illustratie: gemiddeld 28% van de gebruikers klikt op het eerste zoekresultaat. Vanaf het tweede resultaat daalt die verhouding aanzienlijk: 15% voor het tweede, 11% voor het derde en respectievelijk 7 en 2,5% voor het vijfde en tiende resultaat. - Bron: Sistrix

Je wilt dus liefst van al bovenaan staan. Of toch zo hoog mogelijk. Maar hoe maak je je site SEO-proof? Jammer genoeg is er niet één trucje om dat te doen. De SEO-bijbel lijst een hele resem aan ingrepen en voorwaarden op, waaronder:

  • Je site is gebruiksvriendelijk. Wat je klant in 3 stappen kan fixen, doe je niet in 5. Liefst zelfs in 2 😉
  • Google ziet je site zoals de gemiddelde gebruiker. Beelden, teksten, kleuren en andere elementen mogen niet onzichtbaar zijn voor Google
  • De tekst op je site is inhoudelijk relevant, bevat de juiste zoektermen en is logisch gestructureerd

Content is, nog altijd, king

Je inhoud moet inhoudelijk ook gelijklopen met de search intent van je doelgroep. Met andere woorden: als je iets verkoopt, dan moet dat duidelijk zijn. Als je informeert, idem dito. Stel jezelf altijd in de plaats van je publiek. Wat willen Jan, Piet, Joris en Corneel bereiken als ze naar Google surfen?

Strijk alle plooien glad en leg je aanbod gelijk met de intentie van je publiek. We kunnen vier soorten zoekintenties onderscheiden, elk met hun eigen typische termen:

  • Informeren: hoe, wat, tips, checklist, ...
  • Vergelijken: review, goedkope, beste, vergelijking, ...
  • Actie ondernemen: kopen, prijs, offerte, ...
  • Navigeren: merk- of productnamen als "Facebook" of "YouTube"
SEO en search intent

Verkoop je roze sandalen? Dan is het nuttig om de term "roze sandalen" te combineren met "kopen". Schrijf je een artikel over hoe je sandalen onderhoudt? Gebruik dan termen als "tips" of "checklist" in je content. Maak je zoektermen specifiek. De kans is daarmee groter dat het juiste volk op je site terecht komt.

SEO en search intent, da's zoals frietjes met mayonaise. De twee zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Vertrekken van de zoekintenties van je publiek is een belangrijk criterium om vindbaar te zijn bij je doelgroep - en liefst bovenaan in Google.

Til je graag je SEO-game naar het volgende level? Neem dan nu contact op met Green Bananas. We bekijken graag wat we voor jou kunnen betekenen.
Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.