053 42 41 55

Vrijheidstraat 8, 9300 Aalst

info{@}greenbananas.be

Top

Een chatbot voor e-commerce: de volgende stap binnen jouw webshop

e-commerce chatbot

Een chatbot voor e-commerce: de volgende stap binnen jouw webshop

Je hebt er zonder twijfel al eens van gehoord. Wie online winkelt, wordt bij zijn bezoek aan een webshop meer en meer aangesproken door een digitale medewerker. Wij doen voor jou uit de doeken hoe een chatbot voor e-commerce iets kan betekenen voor jouw webshop.

Waarmee kan ik je van dienst zijn?

Hoe kan een chatbot voor e-commerce nu iets betekenen voor jouw webshop? Je hebt zonder twijfel een FAQ-pagina waar jouw klanten terecht kunnen voor vragen en antwoorden. Waarschijnlijk geeft die befaamde FAQ-lijst een duidelijk antwoord op de meest voorkomende vragen en problemen. Toch eist het raadplegen van FAQ een extra inspanning bij online aankopers. Wat als er nu een manier bestaat om dit te vergemakkelijken? Wel, het antwoord kun je waarschijnlijk al raden: een chatbot! Een chatbot is echter meer dan een geautomatiseerde FAQ-lijst. Zo kan die jouw klanten helpen bij het zoeken naar aanbiedingen, helpen bij aankopen en zelfs identificeren wat de klant nodig heeft of zoekt.

livechat webshopVan scripted rules tot artificial intelligence

Je vraagt je misschien af in hoeverre zo’n virtuele assistent op een geautomatiseerde manier je klanten verder helpt? De complexiteit van een chatbot kan ingedeeld worden in twee categorieën.

Scripted rules

Zoals de naam al duidelijk maakt, volgt een chatbot met “scripted rules” vooraf bepaalde regeltjes. Daardoor is de chatbot beperkt door een bepaald pad dat ze moet volgen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet effectief kan zijn. Bij interactie met een klant verschijnen er antwoordopties. Doordat de klant kiest tussen één van de antwoorden, wordt er zo bepaald wat de volgende stap is in de conversatie. Bij het vragen naar een antwoord kun je creatief te werk gaan. Zo kun je zowel met text, voice en touch response interactie uitlokken bij de gebruiker. Op die manier kun je door interactie met de klant zijn of haar persoonlijke voorkeur achterhalen.

Artificial intelligence

Binnen deze categorie rijkt de complexiteit van een chatbot al zeer ver. Zo kunnen ze op een flexibelere manier meer input accepteren. Daarbij zorgen geavanceerde codes en databanken ervoor dat de chatbot beter en slimmer wordt naarmate deze meer en meer gebruikt wordt. Jammer genoeg is er nog geen ideale wereld waarin de kennis van een chatbot geen einde kent. Artificiële intelligentie kent nog steeds zijn grenzen en marketeers blijven voor uitdagingen staan. Zo blijft het een uitdaging om een chatbot de taal te laten spreken van je klanten. De Engelse taal is al beter verstaanbaar, maar bij een groot aantal andere talen en dialecten worden woorden nog niet foutloos geïnterpreteerd. Denk hierbij aan je persoonlijke digitale assistenten. Siri vindt niet altijd een antwoord op je vraag en Google Translate geeft niet altijd een correcte vertaling.

De volgende stap binnen e-commerce

Het is belangrijk om weten dat bij het toepassen van een chatbot de conversatie centraal staat. Je kunt het contact met klanten omschrijven als een “livechat”. Het is het eerste persoonlijke contact met jouw potentiële klanten waarbij een chatbot een doeltreffende klantenbinding verzekert. Heb je dus niet altijd de tijd om meteen antwoord te geven op een vraag van een klant via je chat? Een chatbot neemt voor jou deze stap over. Daarnaast helpt ze de klant op weg en achterhaalt ze wat de klant nodig heeft of zoekt. Nadien kan een van je medewerkers verder persoonlijk contact houden en is hij of zij meteen op de hoogte van de noden van de klant. Zo kan er besloten worden dat het integreren van een chatbot in je webshop een volgende stap is binnen de e-commerce van je bedrijf. Zeker de moeite waard dus!

Wil je jouw e-commerce een boost geven? Maak een afspraak bij Green Bananas en wij bespreken graag met jou verder hoe je de volgende stap zet binnen de wereld van e-commerce.

Deel
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.