Content marketing in 2024? De (r)evolutie gaat door!
In de voorbije jaren hebben we al heel wat verschuivingen en veranderingen gezien in content marketing. De sector is zelfs dusdanig sterk veranderd dat je eigenlijk zelfs van een heuse revolutie kunt spreken. Denk maar aan de definitieve doorbraak van Chatgpt in 2023 en de impact ervan op online marketing in het algemeen. Met de explosieve groei van het aantal beschikbare AI tools verwachten we dat de revolutie zich ook zal doorzetten dit jaar. We zetten de belangrijkste trends en ontwikkelingen van content marketing in 2024 graag voor je op een rij.
Sprekende content: content marketing en meer. Veel meer!
Algemeen zou je kunnen stellen dat content in 2024 alleen nog aan belang zal winnen. In de voorbije jaren hebben de principes van content marketing immers algemeen ingang gevonden in het bedrijfsleven. Content marketing maakt vandaag meer dan ooit deel uit van de algemene marketingstrategie.
We zien daarnaast ook dat diezelfde principes steeds meer worden toegepast in het hele bedrijf. Het gaat dan ook niet langer meer enkel over een boodschap brengen aan klanten. Ook voor interne communicatie, employer branding, en nog een heel aantal andere zaken worden elementen van content marketing gebruikt.
Naar verwachting zal deze evolutie zich ook in 2024 verder doorzetten. Door de verdere integratie in projecten en processen wordt content creatie zelfs bijna een integraal deel van de bedrijfsvoering. Al betekent een en ander wel dat content marketing niet altijd als dusdanig wordt benoemd.
Overal content? Een uitdaging voor marketeers.
Wanneer de creatie van content ook elders in het bedrijf plaats vindt, kan dat een invloed hebben op je marketing, je merk, … Het is belangrijk dat alle voor alle communicatie dezelfde huisstijl en een gemeenschappelijke stijl en toon wordt gehanteerd. Bovendien wil je als marketeer ook steeds het overzicht behouden om te vermijden dat er dubbele of zelfs tegenstrijdige informatie wordt gedeeld.
Bij Green Bananas kunnen we jou hierbij ondersteunen:
- onze grafische ontwerpers kunnen instaan voor het ontwerp van je huisstijl.
- We kunnen je ook helpen bij employer branding en algemene branding.
- Onze copywriters zorgen uiteraard met plezier voor de content die je nodig hebt.
AI, AI, AI, … Gepersonaliseerde content in een handomdraai maar …
De komst van AI heeft een ware revolutie ontketend binnen content marketing. Niet alleen is het hierdoor mogelijk geworden om content creatie te automatiseren, het laat ook toe om gemakkelijker gepersonaliseerde content te creëren. Daarnaast betekent de komst van AI-technologie een echte meerwaarde voor SEO, de optimalisatie van zoekwoorden en voor het maken van concurrentieanalyses.
Het mag dus duidelijk zijn dat het met AI een stuk eenvoudiger is geworden om snel waardevolle content te maken. Je kunt er dus een aanzienlijke kostenbesparing mee realiseren terwijl je er toch in slaagt om meer relevante content te produceren.
En toch, … Over de meerwaarde van menselijke input en een externe specialist
- Empathie, emoties, culturele nuances, … zijn nobele onbekenden voor AI.
- AI levert vaak teksten op van dertien in een dozijn.
- Verschillende risico’s: privacy, auteursrecht, transparantie, kwaliteit.
- AI is niet creatief. Een unieke stem, een bijzondere invalshoek, … AI kan zich enkel baseren op andere content die reeds op het internet aanwezig is.
- Geen kwantiteit maar kwaliteit; passen binnen gefundeerde contentstrategie.
Het zoeken verandert. Jouw content strategie ook!
De aanzienlijke verbetering van spraakassistenten heeft voor een duidelijke toename van het gebruik ervan heeft gezorgd. Een groeiend aantal mensen en dus potentiële klanten typt niet langer een zoekopdracht maar stelt gewoon de vraag mondeling.
- Om ook in dat geval in de zoekresultaten terecht te komen, is een andere, meer op spreektaal gerichte aanpak nodig. Om je doelgroep te bereiken zul je jouw content bijvoorbeeld moeten optimaliseren voor langere keywords, de zogenaamde long-tail keywords.
- Een ander gevolg daarvan is dat mensen minder tijd willen besteden aan het lezen van jouw boodschap. Er is dus meer vraag naar kortere en tegelijk heldere en duidelijke boodschappen. Content moet als het ware ‘snackable’ of zelfs ‘Bumba-proof’ zijn.
- Er is daarnaast ook een verschuiving merkbaar in het zoekgedrag. Het zoeken beperkt zich niet langer meer tot zoekmachines zoals Google, er wordt ook steeds meer naar informatie gezocht op sociale media zoals bijvoorbeeld Facebook, Linkedin, TikTok, …
Authenticiteit, persoonlijke content, echte mensen.
Content wordt steeds belangrijker. Niet alleen worden de principes van content marketing in steeds meer situaties gebruikt, door de komst van AI is het ook eenvoudiger om content te creëren. Het resultaat is dat je doelgroep wordt overspoeld met content die mede door AI steeds meer onpersoonlijk en van middelmatige kwaliteit is.
Er ontstaat hierdoor in 2024 steeds meer behoefte naar authentieke en vooral menselijke content. Met persoonlijke en unieke verhalen kun je jouw bedrijf onderscheiden van de concurrentie en jouw merk versterken.
In 2024 zullen content marketeers hier dan ook steeds meer op inzetten.
Green bananas: de menselijke factor
Bij Green Bananas draait alles om jou, je bedrijf en je doelstellingen. En daar voegen we uiteraard onze eigen inbreng aan toe.
Onze copywriters zorgen voor:
- Creatieve en unieke content op maat van jouw doelgroep.
- Content van hoge kwaliteit.
- Gepersonaliseerde teksten.
- Een hoge vindbaarheid dankzij onze bewezen SEO strategie
Content marketing in 2024? Een complex verhaal
Content creëren kan vandaag sneller en eenvoudiger dan ooit. Er wordt dan ook steeds meer content aangeboden via een groeiend aantal kanalen. De stroom aan informatie waarmee ook jouw doelgroep dagelijks worden mee geconfronteerd is bijna niet te overzien.
Om te voorkomen dat jouw boodschap verdwijnt in de massa, is het dan ook belangrijker dan ooit dat je boodschap opvalt. Het volstaat dus niet langer meer om enkel in te zetten op content die relevant is.
Content marketing in 2024 is een complex verhaal: voor extra leads en een optimale conversie dien je rekening te houden met heel wat factoren. En daar kunnen wij je dus bij helpen.
- Welk type content kun je het best gebruiken? Via welke kanalen?
- Wat zijn de interesses en behoeften van je (potentiële) klanten? Hoe kun je daar het beste op inspelen?
- Welke boodschap wil je brengen? Voor welke doelgroep?
Het zijn maar enkele van de vragen die we stellen voor we ons team van ervaren copywriters aan het werk zetten om voor jou de perfecte content te schrijven. Het resultaat? Creatieve en unieke content helemaal op maat.
Wil je een nieuwe doelgroep aanspreken? Mensen aanspreken afhankelijk van waar ze zich bevinden in de customer journey? Ons team zorgt voor content die doet wat jij ervan verwacht. Neem contact op voor een afspraak en kom eens langs. Dan bespreken we samen wat we voor jou kunnen doen.