Hoe creëer je balans tussen merk en korting?
Hoe vind je de juiste balans tussen merk en korting? Je merk opbouwen is een fragiel en kostbaar proces. Je steekt er bloed, zweet en tranen in om een betrouwbare reputatie op te bouwen. Maar je twijfelt: kan ik korting geven, zonder mijn merk te beschadigen? En wat gebeurt er met de bedrijfswinst en -groei? We nemen het even onder de loep.
De angst voor de grote K
De K van Korting. Korting is letterlijk een hap uit je bedrijfswinst. Althans op korte termijn. En als je enkel klanten over de vloer krijgt en verkoopt dankzij je flitsende promoties, dan schort er wellicht iets aan je product. Misschien is de standaardprijs wel te hoog? Misschien bereik je het verkeerde publiek? Misschien komen je USP’s nog niet duidelijk naar voren?
Dat kan kloppen. Stel je vooral de vraag wat je doelen zijn. Wil je op korte tijd (heel) veel producten kwijtraken? Is winst en/of groei niet je hoofddoel? Dan is er op zich geen probleem met die bekende ‘Alles Moet Weg’-superkortingen.
Maar wat als je geen totale uitverkoop wilt? Wat als je op lange termijn jouw merk wilt uitbouwen? Dan is het spelletje wellicht niet zo eenvoudig.
Kortingen zijn op zich niet slecht. Integendeel. Met de juiste frequentie kunnen ze jouw zaak zelfs een stevige boost geven. Gebruik je ze als onderdeel van een solide strategie. Zo creëer je een balans tussen merk en korting waar je later de vruchten van plukt.
Schapen en vossen
Dus: langetermijndenken. Vertrouw niet op impulsen. Vertrouw wel op je strategie. En zoals we hier al zeiden, stem je die af op je publiek – je doelgroep(en).
Wanneer het om kortingen gaat, heb je vaak twee grote groepen. De eerste groep, de vossen, wacht af. Het zijn de koopjesjagers die dag in dag uit op de loer liggen, wachtend op een koopje. De kans dat zij jouw product kopen, is groter.
De andere groep, de schapen, twijfelt. Zij zien jouw product, maar twijfelen nog of ze het zullen kopen. Die trek je dan over de streep met een korting.
Voor welke groep kies je? Het antwoord zal afhangen van je sector, je bedrijf, en de samenstelling van je doelgroep(en). Maar vooral: van jouw strategie. Op zich is het geen probleem om de vossen (de afwachters) aan te trekken. Maar hou er rekening mee dat zij minder ‘waardevol’ zijn op lange termijn. Ze kopen per slot van rekening alleen wanneer er een promotie aanhangt.
Plan je promoties zorgvuldig in. Op voorhand. Zo hou je controle over je kortingen. En zo conditioneer je jouw publiek niet om af te wachten. Je hebt balans tussen merk en korting: ze associëren je merk immers niet met kortingen.
Wanneer plan je die kortingen dan in? Zoek de momenten uit waarop je bedrijf minder goed zal presteren. Dan is een promotie vaak nuttig om te compenseren. Waarom denk je dat kledingwinkels vóór de officiële solden vaak aan koppelverkoop doen?
Customization is key
Het hoogtij van massareclame is voorbij. Ja, onze brievenbussen puilen vaak uit van de reclamefolders die ‘en masse’ gedrukt zijn, en je mailbox is zelden beter. Maar massareclame heeft zijn effect stilaan verloren. Wat vandaag wél werkt, is gepersonaliseerde reclame.
In het Google-tijdperk kun je makkelijk adverteren op héél specifieke doelgroepen, op basis van hun woonplaats, het toestel waarop ze surfen, hun interesses, enzovoort. Bovendien kun je jouw mailinglijst opdelen in verschillende segmenten: bijvoorbeeld tussen de trouwe klanten en de nieuwkomers.
Bekijk je klanten als relaties die je wilt opbouwen en behouden. Want iemand die jaar en dag bij jou koopt, is veel waardevoller dan tien ‘one-time buyers’. Denk dus verder dan die ene kortingaankoop. Bekijk het als een opportuniteit om je klanten geïnteresseerd te maken in andere producten.
Om kortingen te geven, hoef je trouwens niet onder je winstmarge te duiken. Je kunt bijvoorbeeld een lichte korting geven, daarbij een zeer goeie service aanbieden en zo de klant aan jou binden. Zo creëer je een beter relatie-effect: de tevreden klanten keren later terug.
Kortingen – of promoties in het algemeen – die je op een strategisch verantwoorde manier gebruikt, versterken je klantrelaties. En zo heb je balans tussen merk en korting.
Is jouw bedrijf klaar om de promotiewereld in te stappen? Of twijfel je nog aan het wanneer en hoe? Neem dan snel contact op met Green Bananas en we helpen je in je zoektocht naar de goeie balans tussen merk en korting.