Facebook Ads vs. Google Ads: wat is het verschil?
Online adverteren is vandaag een onmisbaar onderdeel geworden van elke communicatiestrategie. Er zijn echter tal van mogelijkheden om online te adverteren. De bekendste zijn ongetwijfeld Meta Ads of Facebook Ads en Google Ads. Maar welke kies je nu het beste en vooral wat is nu precies het verschil tussen Facebook Ads en Google Ads? Zowel Google als Facebook bieden voor- en nadelen. Om eventuele verwarring tussen beide uit de weg te ruimen, zetten wij de belangrijkste verschillen alvast voor je op een rijtje.
Pull vs. Push
In de eerste plaats moet je kijken naar de verschillende fases van het koopproces waar klanten doorgaan. Voor je begint met adverteren, bepaal je in welke fase jij jouw klant wilt bereiken.
- Google Ads maakt gebruik van de zogenaamde ‘pull’-strategie waarbij de klant zeer doelgericht op zoek gaat naar een bepaald product of een bepaalde dienst.
- Facebook focust zich eerder op een ‘push’-strategie waarbij advertenties getoond worden om meer awareness en respons te creëren. In tegenstelling tot de pull-strategie worden hier advertenties getoond zonder dat er een specifieke vraag naar is.
Merkbekendheid vs. conversie
In een tweede fase moet je jezelf afvragen wat je wilt bereiken met je advertenties. Dat speelt een belangrijke rol bij de keuze van het advertentieplatform.
- Wil je vooral werken aan je merkbekendheid, dan lijkt Facebook voor jou de ideale keuze.
Facebookadvertenties geven ook de mogelijkheid om te reageren, wat een belangrijk pluspunt is aangezien mensen vaak gevoelig zijn aan sociale druk. Als je anderen ziet reageren, ben je sneller geneigd om ook te kijken, te klikken of zelfs te reageren. Bovendien kan je zeer doelgericht te werk gaan bij het opzetten van een Facebook Ad. Je kiest heel bewust welk doelpubliek je wilt bereiken, wat betekent dat je bestede budget goed gebruikt wordt. - Is je belangrijkste doelstelling conversie behalen? Dan zijn Google-advertenties een goede oplossing.
Op Google-advertenties is het niet mogelijk om te reageren en kan je ook minder focussen op doelbepaling maar je bereikt een breed publiek dat actief op zoek is naar een product of dienst. Het feit dat je niet kan reageren op een Google advertentie lijkt een nadeel t.o.v. Facebook advertenties, maar dat betekent eveneens dat je geen negatieve reclame kan krijgen. Bovendien kun je met een goede opzet van je Google Analytics-tool zeer nauwgezet volgen wat er met je advertentie gebeurt, hoe mensen reageren en of je doel behaald wordt.
Wie wint voor jou de battle?
Het verschil tussen Facebook Ads en Google Ads is nu al wat duidelijker, maar er is voor niemand een uiteindelijke winnaar. Ben je in de opstartfase van je communicatie? Dan kun je beide kanalen opzetten en uittesten. We helpen je graag verder bij het uittekenen van jouw plan en het maken van de juiste keuze. Online adverteren is geen of/of maar een en/en verhaal. Samen gaan we op zoek naar de juiste strategie voor jouw diensten of producten.
Meer te weten komen over het verschil tussen Facebook Ads en Google Ads? Of zoek je iemand voor jouw online advertenties? Contacteer ons en wij bekijken hoe we jouw campagnes kunnen verbeteren dankzij onze kennis en ervaring met Google Ads en Facebook.