Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Facebook Shops: je eerste stap in de e-commerce

Als de coronacrisis ons iets geleerd heeft, dan is het wel dit: de hele wereld zit online. Is het niet om te streamen, dan is het om te kopen. Dé kans dus om je eigen producten aan de man te brengen via het internet. Of nog beter: via sociale media.

Socialmediareus Facebook denkt daar niet anders over. Om kleine bedrijven te stimuleren hun eerste stappen te zetten in de e-commerce, richtte het Facebook Shops op: een gloednieuw eigen platform om producten rechtstreeks te verkopen via je Facebook- en Instagrampagina. Facebook shopping was geboren.

Is Facebook-winkel jouw kans om het verschil te maken in de e-commerce? Wat zijn de voordelen? En hoe ga je te werk? We nemen het nieuwe online verkoopplatform even onder de loep.

Wat is Facebook Shops, en wat zijn de voordelen?

Kort gezegd: Facebook Shops is een manier om rechtstreeks producten te verkopen vanuit Facebook. Gebruikers hoeven je Facebookpagina daarvoor niet te verlaten. Bovendien hebben ze Messenger of Instagram Direct meteen bij de hand, mochten ze je een berichtje willen sturen.

Het grote voordeel voor jou, de verkoper? Facebook Shops is gratis, relatief snel in gebruik te nemen en je hebt meteen een goed bereik – op voorwaarde dat je Facebookpagina al een waardevol publiek heeft, natuurlijk! (Hier alvast enkele tips voor een goede Facebookpagina.)

Facebook Shops is zichtbaar op je eigen Facebook- en Instagrampagina, maar ook via Stories en in advertenties. Later kun je ook verkopen via WhatsApp, Messenger en Instagram DM – en zal je je producten rechtstreeks kunnen aanbieden in live video’s.

Daarnaast heeft het nog een aantal andere voordelen:

  • Je kunt oneindig veel producten toevoegen: een limiet is er niet.
  • Groot aanbod? Geen probleem. Je organiseert je hele assortiment makkelijk in specifieke collecties.
  • Het werkt volledig cross-platform. Je beheert alles vanuit één plek, zodat alle aanpassingen meteen juist staan.
  • Heb je al een webshop met bekende software als Shopify, WooCommerce of BigCommerce? Dan kun je Facebook Shops daar makkelijk mee integreren.

Facebook Shopping voor startende ondernemers

En privacy, dan?

Als het op Facebook aankomt, hoef je je geen zorgen te maken over de privacy van je klanten. Wie shopt, moet weliswaar zijn adres en andere contactinformatie doorgeven. In alle andere gevallen moet de gebruiker altijd eerst toestemming geven (Je kent ze wel, die cookies…).

Ook in die Shops zal Facebook het gedrag van je bezoekers bijhouden. Dat heeft een impact op wat je doelgroep te zien krijgt. Anderzijds is het voor jou zo makkelijker om je advertenties af te stemmen op je doelgroep.

Heb ik (dan nog) een webshop nodig?

Ben je nieuw in e-commerce? Dan is Facebook Shops misschien wel handig om eens te proberen of e-commerce iets voor jou is. (Wij vinden alleszins dat het iets is voor élke handelaar.) Maar een webshop zal altijd the way to go blijven en je ziet Facebook Shops dan ook beter als een aanvulling op een compleet e-commerceverhaal. Voor de lange termijn mist het immers een aantal belangrijke punten. Zo heb je beperkte mogelijkheden om je eigenheid te geven. Echt je brandingstrategie doorvoeren en je eigen, unieke stempel drukken, is moeilijk.

Daarnaast is het moeilijker om het gedrag van je gebruikers te monitoren. Hoewel je bijvoorbeeld wel de exacte verkoopscijfers per product te zien krijgt, heb je geen duidelijk inzicht in belangrijkere data die je beter laten bijsturen.

Heb je al een webshop? Houden zo! Met Facebook Shops kun je je e-commerce (extra) ondersteunen.

Een goed uitgewerkte webshop en Facebook Shops gaan daarom hand in hand. De webomgeving van Facebook is een heel goeie manier om te beginnen met je e-commerceverhaal. Voor de ervaren webshop-owner is het een uitstekende aanvulling om je aanwezigheid online te versterken.

Had je graag je webshop nieuw leven ingeblazen of je online strategie een boost gegeven? Bij Green Bananas helpen we je graag op weg. Neem nu contact op voor meer informatie!

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.