Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Google Chrome adblocker komt eraan

Sinds 2018 heeft Google een eigen adblocker in haar Chrome-browser gebouwd. Google zelf spreekt over een filter, want de adblocker zorgt ervoor dat enkel de ongewenste reclame wordt geblokkeerd. Meer over deze Google Chrome adblocker kom je hier te weten.

Wat doet de Chrome adblocker?

Google adblocker zorgt ervoor dat advertenties die niet voldoen aan bepaalde vereisten tegengehouden worden. Het gaat dus meer om een filter dan een adblocker, vermits niet alle advertenties geblokkeerd worden. Advertenties zoals bijvoorbeeld video’s die automatisch afspelen of advertenties die ineens je hele scherm innemen, zullen de komst van de Chrome adblocker wel degelijk voelen.

De reclame moet voldoen aan de Better Ads-standaarden. De Coalition for Better Ads is een samenwerking tussen onder meer Google, Unilever en P&G voor het ontwikkelen van een wereldwijde standaard voor online reclame. Ook advertenties van Google zelf kunnen geblokkeerd worden als ze niet voldoen aan de Better Ads-normen. Google heeft een rapport Advertentiefunctionaliteit opgesteld. Hiermee kunnen adverteerders nagaan of hun advertenties beantwoorden aan de Better Ads-normen en bezoekers niet misleiden.

adblocker Chrome

Is adverteren dan nog wel nuttig?

Natuurlijk wel! Online adverteren blijft een interessante manier om potentiële klanten aan te spreken en te informeren over jouw product of dienst. Met de komst van de Chrome adblocker moet je echter nog beter nadenken over (de inhoud van) de advertentie. Wie is nu precies je doelpubliek? Wat is het doel van je advertentie? Welke actie verwacht je van de surfer? Welke call-to-action gebruik je? Op deze en nog meer vragen moet je een duidelijk antwoord kunnen formuleren vooraleer je aan de slag gaat met online adverteren.

De opkomst van allerlei plugins en extensies die bedoeld zijn om advertenties te blokkeren is zonder twijfel niet voordelig voor Google, dat een groot deel van zijn inkomsten uit advertenties haalt. Doordat Google nu zelf met haar eigen extensie komt, trachten ze meer controle te krijgen op de alsmaar groeiende markt van de adblockers. En dat is gelukkig ook positief voor de Google-gebruiker.

Zowel voor de standaard gebruikers als voor de websitebeheerders zal de Chrome adblocker een positieve impact teweegbrengen. Gebruikers zullen voortaan minder last ondervinden van ergerlijke reclame, en dus ook minder snel geneigd zijn om algemene adblockers te raadplegen.

Wil je meer weten over de werking van deze adblocker? Of zoek je een partner die jouw online advertenties kan aanmaken, beheren en/of optimaliseren? Contacteer ons en wij zorgen dat jouw website volledig voldoet aan de richtlijnen van Google.

Related Posts

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.