LinkedIn voor bedrijven: hoe ga je te werk?
Met LinkedIn bouw je een sterk netwerk uit. Zeker voor jouw bedrijf is zoiets ideaal: je bereikt een potentieel netwerk van professionelen die relevant zijn voor je zaak. Bovendien kun je met LinkedIn voor bedrijven naamsbekendheid genereren, carrières uitbouwen of gewoon meer informatie geven over je organisatie. Hoe ga je precies te werk wanneer je jouw bedrijf wilt lanceren op het professionele sociale netwerk? Een woordje uitleg…
Maak een bedrijfspagina op LinkedIn
Je begint uiteraard met een profiel van je bedrijf aan te maken. Die zogenaamde bedrijfspagina is het ware startpunt van je LinkedIn-avontuur. Daarop zet je relevante informatie van je bedrijf en zorg je ervoor dat je gevonden wordt. Maar hoe maak je precies LinkedIn voor bedrijven aan? Een lijstje:
- Klik in de sidebar op bedrijfspagina aanmaken. In het nieuwe venster geef je jouw bedrijfsnaam in en kies je een gepaste URL. Gepast betekent dat (potentiële) klanten hem makkelijk kunnen onthouden en – uiteraard – dat hij overeenkomt met de naam van je zaak. Vermijd in de URL onnodige tekens en opsplitsingen.
- Upload een logo en een banner. Die tweede stap is cruciaal, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Profielen met zulke beelden worden namelijk tot zes keer meer bezocht. Dus: toevoegen die handel. Je logo moet een formaat hebben van 300 op 300 pixels, en de banner 1536 op 786.
- Maak een gepaste beschrijving van jouw bedrijf. Je kunt maximaal 2000 woorden gebruiken. Maar vooral de eerste 156 tekens zijn belangrijk: die verschijnen in de Google-preview en zijn ook het eerst zichtbaar wanneer gebruikers je pagina bezoeken. Hoog tijd om de marketing- en communicatiegoeroe in jou naar boven te laten komen.
- Voeg specialiteiten toe. Het zijn de zoektermen waarmee gebruikers op je pagina terechtkomen. Je kunt tot twintig trefwoorden aanvullen. Maak daar gebruik van!
LinkedIn voor bedrijven: link je collega’s
Het meeste verkeer naar je bedrijfsprofiel komt helaas niet van mensen die jouw bedrijf rechtstreeks opzoeken. Meestal komen die van bezoekers aan de persoonlijke profielen van je medewerkers. Het is dus zeer belangrijk om je collega’s aan te sporen dat ze jouw zaak koppelen aan hun account.
Concreet: zij geven op hun profiel aan dat ze bij jouw bedrijf werken. Daardoor verschijnt jouw logo op hun profiel en komen geïnteresseerden makkelijker terecht op je bedrijfspagina. Tijd voor een koffiegesprek met de collega’s?
Wees relevant, aja
Met een profiel alleen kom je er uiteraard niet. Het is erg belangrijk dat je LinkedIn en Google aantoont dat je iets te bieden hebt. Om dat te doen, kun je relevante content delen met je publiek. Zo blijven zij geïnteresseerd. Bovendien is de kans groter dat zij jouw bijdragen interessant vinden of delen, zodat je berichten bij hun eigen netwerk terechtkomen: bij mensen die jouw bedrijf misschien nog niet kennen. Netwerken uitbouwen en behouden doe je dus ook met een sterk staaltje social media management.
Zorg er wel voor dat wat je deelt ook daadwerkelijk interessant is. Louter tekst gebruiken heeft trouwens weinig zin. Hoewel LinkedIn-posts op het eerste gezicht nogal gericht zijn op tekst, zullen extra beelden (zowel foto’s als video’s) je post veel aantrekkelijker maken. Zo spring je eruit bij je netwerk.
Twijfel je nog aan de juiste strategie om LinkedIn te integreren in jouw zaak? Of weet je helemaal niet waar begonnen met LinkedIn voor bedrijven? Green Bananas helpt je met plezier verder. Neem snel contact op met ons en get connected!