Marketingtrends in 2023: zo word jij een rijpe ondernemer
Het nieuwe jaar is al een tijdje niet meer zo nieuw. Maar de lente begint er nu toch wel stilaan door te komen. Tijd om met de energie die daarbij komt weer aan je marketingstrategie te werken? We dachten het ook! Wij delen dus graag een lijst vol verfrissende marketingtrends met je!
Een overzicht:
- Zet je communicatiePET op
- Ai, ai, ai… AI neemt het over!
- Voice search: AI vindt wat jij zoekt
- Chatbots: jouw nieuwe gesprekspartner op zondag?
- Contentcreatie op een schoteltje aangeboden dankzij… ChatGPT
- Google Performance Max is de toekomst
- De jacht op First Party Data
- Werken aan je SEO is werken aan long-tail keywords
- Bonustip: Videomarketing blijft groeien
Zet je communicatiePET op
Consumenten worden kritischer en kritischer. Niets nieuws onder de zon, maar hoe ga je daar in 2023 mee om? We worden al jaren overspoeld door tsunamis aan advertenties, social mediaposts en reclamespotjes. De concurrentie groeit en de mogelijkheden zijn oneindig. En daarbovenop moeten we de kritische consument overtuigen waarom jij wel de juiste oplossing voor hun probleem zou hebben. Niet evident, maar wel mogelijk.
Bij Green Bananas moedigen we jou daarom aan om je communicatiePET op te zetten. Welke pet? De pet met de drie pijlers van een goede communicatie in 2023 natuurlijk:
- Persoonlijk (Met authenticiteit kom je overal.)
- Eerlijk (Trustbuilding is dé sleutel tot succes.)
- Transparant (Zeg niet enkel wat je doet/wil, bewijs het ook met daden!)
Kortom: bouw een sterke vertrouwensband met je doelgroep!
Ai, ai, ai… AI neemt het over!
Voor sommigen een ’ai’, voor anderen een ’wauw’. AI (Artificiële intelligentie) is allang geen toekomstverhaal meer, maar een steevast begrip in ons dagelijks leven. Denk maar aan de gezichtsherkenning op je gsm, je suggesties op Netflix of de favoriete website van elke taalstudent: DeepL. Het jaar 2023 zal dan ook nog harder schreeuwen naar AI, ook op vlak van marketing.
Een greep uit dé online marketingtrends die AI bevatten:
Voice search: AI vindt wat jij zoekt
In gesprek met je elektronica… Het kan. Voice Search geeft je de mogelijkheid om een zoekmachine, zoals Google, naar je zoekopdracht te laten zoeken door middel van gesproken woorden. Interessant, want iedereen die bij Green Bananas naar buiten wandelt weet hoe belangrijk het is als ondernemer om hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Iets om rekening mee te houden.
Voice Search heeft namelijk een impact op je SEO, en dus ook op jouw marketingstrategie. Denk er maar eens over na. Hoe ga jij te werk als je een restaurant in de buurt wil zoeken. Ga je dezelfde woorden uitspreken voor je zoekactie als dat je ze gaat typen? Nope! Hoogstwaarschijnlijk ziet het er zo uit:
- Geschreven zoekwoorden: ’restaurant in de buurt’
- Gesproken zoekwoorden: ’Welke restaurants zijn er in de buurt?’
Het grootste verschil zit hem in het aantal woorden. En dat is ook direct de reden waarom ’Long-tail keywords’ mee in het rijtje van marketingtrends 2023 staat (zie later).
Chatbots: jouw nieuwe gesprekspartner op zondag?
Een ander slim beestje in de online AI wereld is de ’chatbot’. Een geautomatiseerde gesprekspartner die antwoorden biedt op al jouw vragen. En nee, het zijn geen echte mensen die 24 op 24 zitten te wachten op jouw vraag en vervolgens een passend antwoord geven. Alles wordt geregeld door AI. Hoe? Door in de database op zoek te gaan naar het juiste antwoord. Dankzij AI leert de chatbot namelijk de intentie van de vraag herkennen en voorziet het de bezoeker van het juiste antwoord.
Je hebt chatbots in verschillende soorten. Van eenvoudige bots met vooraf bepaalde vraag- en antwoordopties tot slimme AI-gestuurde chatbots waarmee je vrije gesprekken kunt voeren. De voordelen? Klanten kunnen steeds bij je terecht voor informatie, waar en wanneer ze maar willen. En dat leidt dan weer naar meer klanttevredenheid en conversies!
Green Bananas bekijkt graag samen met jou of de chatbot de juiste keuze is voor jouw onderneming!
Contentcreatie op een schoteltje aangeboden dankzij… ChatGPT
AI is er niet alleen om te analyseren en te informeren, maar ook om te creëren. Ja dat hoor je goed. Content schrijven met behulp van AI. Jij hoeft slechts een minimale input te leveren, de ChatGPT doet de rest. Van SEO-teksten tot Facebookposts en sollicitatiebrieven. Deze tool schrijft met gemak jouw complexe tekst in slechts enkele seconden.
Houdt dit in dat de copywriters van Green Bananas hun valies kunnen pakken? Nope! AI is slechts een middel. Het eindresultaat ligt nog steeds in onze handen. Zo kun je niet achterhalen waar de informatie vandaan komt waardoor je steeds een inhoudelijke check moet uitvoeren en kijk je best eens na op plagiaat. En dan is er naast het schrijven nog heel wat ander werk dat manueel moet gebeuren. Denk maar aan linkbuilding, creativiteit en je tone of voice implementeren rekening houdend met je doelgroep.
Conclusie: De kunst is vooral om te leren omgaan met deze tool!
Hoewel AI-copywriters elke dag beter worden, zijn ze nog steeds niet in staat menselijke copywriters volledig te vervangen.
Nog een kleine kanttekening rond dit topic uit de lijst van marketingtrends in 2023:
Laatst werd er een update uitgevoerd die ervoor zorgt dat je kunt achterhalen of een tekst door AI is geschreven of door een mens. Met andere woorden: nagaan hoe betrouwbaar en authentiek de tekst is!
Dat is goed nieuws voor de copywriters, want dit wil zeggen dat deze chat (voorlopig) niet de overhand kan nemen. Misschien iets minder goed nieuws voor alle studenten die dachten sneller komaf te maken met hun huiswerk 😉
Google Performance Max is de toekomst
Volgens onze experten een van de belangrijkste marketingtrends van het jaar: PMax. Dankzij AI kan Google nu jouw advertenties optimaliseren doordat het zelf copy en beelden aanmaakt met slechts een minimale input van jou. Zo bepaalt het de beste plaats voor jouw campagne én gaat het automatisch de juiste doelgroep bereiken dankzij een database.
In een volgende blogbericht leggen we je alles uit over Google Performance Max en bespreken we de voor- en nadelen ervan.
De jacht op first party data
Performance Max mag dan wel een nieuwe marketingtrend zijn, zonder data ben je er niets mee. En met de strengere GDPR regels is dat niet altijd zo simpel meer. Wil je de juiste boodschap, op het juiste moment bij de juiste persoon brengen? Dan kom je best zoveel mogelijk te weten over je doelgroep.
First Party Data biedt een schatkist aan gegevens en je hoeft het niet altijd zo ver te zoeken. Denk maar aan het laten inloggen op je website of je bezoekers laten inschrijven op de nieuwsbrief. Gegevens die je echt op weg helpen!
Wil je jou nog meer verdiepen in de marketingtrends van 2023? Green Bananas gaat graag met jou in gesprek!
Werken aan je SEO is inzetten op long-tail keywords
Ondertussen doet de hele wereld al aan SEO-optimalisatie. Er schuilt dus heel wat concurrentie om de hoek. Je kunt je maar beter onderscheiden, nietwaar? Hoe? Door zo specifiek mogelijke keywords te gebruiken. Verkoop je fietsen? Zet dan niet al je budget in op het keyword ’fietsen’. Zeker als je enkel en alleen vrouwenfietsen verkoopt. Beter is dan om de keywords ’fietsen voor vrouwen in Aalst kopen’ of ’rode damesfietsen’ te gebruiken.
Het zoekvolume is dan wel minder groot, toch haal je er betere conversies uit. Zo weten bezoekers die op long-tail keywords zoeken meestal precies wat ze willen, waardoor ze sneller tot actie overgaan. Je websitebezoekers zijn dus net iets waardevoller.
Bonustip: Videomarketing blijft groeien
Net zoals de vorige jaren blijft ook videocontent een belangrijk element uit de marketingtrends van 2023. En hoe korter, hoe beter! Denk maar aan TikTok en Instagram Reels. Video’s zijn een handige manier om op korte tijd veel informatie te verkrijgen. En ze zijn makkelijk te delen met anderen.
Maar ook je webdesign kan wel een likje ’videocontent’ gebruiken. Zo doen bewegende beelden het beter dan enkel tekst en beeld. Ga voor een modern en innovatief webdesign om ook in 2023 online te scoren!
Wil jij samen met een specialist werken aan deze marketingtrends en meer? Contacteer Green Bananas, dat vinden we heel leuk.