De impact van de nieuwe Facebook News Feed op jouw bedrijf
Het gebruik van Facebook kent de laatste tijd een daling. Iedereen wordt overspoeld met ads en tieners vinden het een platform voor oudjes. Facebook heeft daar natuurlijk een mouw aan gepast om dat fenomeen tegen te houden: de lancering van de nieuwe Facebook News Feed. Maar wat betekent deze nieuwe News Feed nu voor jouw bedrijf en jouw social media kanalen? Wij vertellen er jou alles over!
Wat verandert er precies?
Wel, het nieuwe algoritme dat Facebook zal doorvoeren. In dat nieuwe algoritme zal interactie met je publiek key zijn. Concreet betekent het dat daardoor jouw posts minder bereik zullen hebben wanneer je aan bepaalde acties deelneemt waar Facebook geen voorstander van is. Engagement bait is een van de acties die zal afgestraft worden. Gebruikers worden tegenwoordig vooral gespamd met posts waarin iedereen elkaar tagt, waarbij een reactie achtergelaten wordt of posts die gedeeld worden. Dat gaat dan vooral over wedstrijden en overshared posts die weinig of geen relevante inhoud hebben. Daarop zal je dan ook afgestraft worden waardoor je posts minder bereik hebben.
Hoe pak je de nieuwe Facebook News Feed aan?
De veranderingen in het algoritme zullen ervoor zorgen dat je tot 70% minder bereik zal hebben en dat je dieper in je portefeuille zal moeten graaien om jouw posts en je bedrijf zichtbaar te maken voor jouw doelgroep. Uiteraard moet er niet altijd met geld gesmeten worden en kennen wij enkele trucjes om jou op weg te helpen met het implementeren van het nieuwe algoritme.
- Zorg voor lokaal nieuws want dat zal hoger gepositioneerd worden in de Feed.
- Meer betekenisvolle interacties zullen ervoor zorgen dat jouw post meer bereik zullen krijgen. Gebruikers elkaar laten taggen zal dus niet meer werken, ze moeten effectief een mening of een reactie geven op jouw content.
- Bouw een community op, bijvoorbeeld een groep, die op jouw content zal reageren en zal zorgen voor heel wat engagement.
- Maak gebruik van video’s en livestreams, maar zorg er wel voor dat je jouw publiek vanaf de eerste seconde kan verleiden.
- Chatbots kunnen jouw interacties onderhouden, dus maak er gebruik van. Niet enkel via de Messengerchat, maar gebruik ook een bot om te reageren op de reacties uit je community en je posts.
’t Blijft in de familie
Ook het jongere zusje van Facebook, Instagram, krijgt een algoritme make-over. Zo zal een post, op het moment dat je hem plaatst, slechts aan 10% van je doelgroep getoond worden. Wanneer er bij deze 10% genoeg engagement, likes en shares, aanwezig zijn, zal de post zichtbaar worden in de Feed van de rest van je publiek. Hier wordt het dus ook van groot belang om interactie uit te lokken bij jouw volgers. Niet enkel de interactie van jouw volgers, maar ook de interactie tussen jou en andere profielen zal zorgen dat jouw posts meer te zien zijn in de Feed. Laat dus zelf ook wat reacties en likes achter! En last but not least ook de tijd die je volgers spenderen op je post zal je bereik beïnvloeden.
Wil jij aan social media marketing doen, maar weet je niet hoe je het moet aanpakken? Schrikt de Facebook News Feed je nu nog meer af dan voorheen? Contacteer ons en wij zorgen dat je hoog scoort op al jouw sociale media kanalen!