Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Online inspelen op Black Friday: een portie inspiratie

Black Friday is coming! Eind november is het weer zover. De koopjesdagen op en rond Black Friday zullen de sociale media en webshops opnieuw overspoelen. De cijfers van 2019 zijn dan ook indrukwekkend: sales stegen met zo’n 30% op de dagen voor Black Friday in vergelijking met het jaar voordien. Vooral webshops die focussen op elektronica kenden dergelijke cijfers. Over de gehele Black Friday-week waren er vorig jaar gemiddeld 115% meer transacties dan op dezelfde dagen zonder Black Friday*. Wil je ook online inspelen op Black Friday? We delen graag wat inspiratie.

In tijden van coronacrisis, lockdown en fysieke winkels die hun deuren gesloten moeten houden is het trouwens duidelijk nog belangrijker om online aanwezig te zijn. Wil je als kleine (of iets grotere) zelfstandige kunnen opboksen tegen de online reuzen, dan kan een eigen webshop het verschil maken – mits de juiste strategie wordt gehanteerd. Nu, in deze uitdagende tijden, én in de toekomst.

Een Black Friday-campagne – of net niet?

Sommige merken voeren een campagne die zich tegen Black Friday keert. Het zijn de ‘kleinere’ schakels in de keten en de lokale boetieks die om verschillende redenen niet willen of kunnen meegaan in de stroom van kortingen. Zij gaan op andere, soms nogal gedurfde manieren online inspelen op Black Friday, of er op een andere manier mee omgaan. Zo zijn er initiatieven zoals Green Day, Wake Up Friday en Giving Tuesday die de lokale handelaars of goede doelen steunen.

Beslis je wel écht mee te doen met Black Friday, dan kun je het zo gek maken als je wil. Een paar voorbeelden!

‘Gewone’ Black Friday-campagnes

MeUndies

Dit merk voerde een campagne waarbij ze een live event maakten van Black Friday. Ze organiseerden een livestream waarbij het aantal kijkers de korting bepaalden. Hoe meer kijkers, hoe groter de korting. Met succes – de conversieratio steeg van 1.9% naar 25%!

KopariBeauty

Influencers deelden cadeaulijsten van een hele hoop producten van Kopari waarmee je een goed cadeau zou kunnen geven. Social proof dat de producten onmisbaar zijn voor sommige mensen.

Steve Madden

Bij dit schoenenmerk konden mensen zich op voorhand inschrijven voor VIP-kortingen d.m.v. e-mailmarketing. Hierdoor verzamelde Steve Madden de gegevens van een groot aantal nieuwe klanten, en de klanten kregen early access voor de kortingen in de plaats.

Alternatieve Black Friday-campagnes

Recreational Equipment Inc.

REI is een kampeerwinkel die voor Black Friday de #OptOutside campagne lanceerde, waar ze klanten aanmoedigen om naar buiten te gaan op Black Friday. Hun winkels gaan dan ook dicht op deze dag, en zo wordt hun fanbase nog meer aangemoedigd om naar buiten te gaan. Gevolg: 16 miljoen posts met #OptOutside.

Deciem

De Shop Slow-campagne van dit huidverzorgingsmerk probeert het hyperconsumerende gedrag van Black Friday tegen te gaan. De winkels én webshop worden gesloten, en in de plaats hiervan doen ze kortingen gedurende de hele maand november.

Patagonia en Kotn

Deze merken geven op Black Friday hun inkomsten integraal aan een goed doel. Bij Patagonia is dit voor milieubewegingen, bij Kotn gaat het naar de opbouw van scholen in Afrika.

Extra Black Friday tips voor webshops

Je kunt ook nog beter online inspelen op Black Friday met deze tips:

  • Bied een deal per uur aan. Je doelpubliek heeft geen idee welk product je als volgende zal afprijzen, dus blijven ze je webshop op de voet volgen. Dit kan ook een extra korting zijn bovenop de normale korting doorheen de dag.
  • Referral program: geef klanten de optie om een gratis cadeautje weg te geven aan iemand die ze kennen, op voorwaarde dat die ook een aankoop doet. Zo creëer je een soort sneeuwbaleffect.
  • Gebruik influencers om je producten te promoten. Ze kunnen bijvoorbeeld een speciale kortingscode voor Black Friday meegeven aan hun fans.
  • Je kunt de beslissing van je klant een beetje versnellen, door een timer toe te voegen op je website waar je kunt zien hoe lang een korting nog loopt.
  • Gebruik op je social media de hashtags #BlackFriday of #BlackFriday20XX.

Wil je ook een Black Friday-campagne opzetten om je sales een boost te geven? Wij bedenken graag een campagne die perfect past bij je merk. Nog geen webshop en wil je volgend jaar zeker online meedoen met Black Friday? Wij starten graag nu al met de ontwikkeling van je webshop.

* Bron: Tradetracker rapport 2019.

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.