Pokémon Go: voordelen voor handelaars en marketeers
Pokémon Go, het is een spel dat in een mum van tijd niet meer is weg te slaan. Het lijkt misschien een spel voor iedereen uit de jaren ’90 maar niets is minder waar. Het wordt door jong en oud gespeeld vanaf je een smartphone in bezit hebt. Nintendo steeg enorm in aandelen maar als kleine handelaar kan je hier mee van profiteren.
Begin het spel
Als handelaar kan je heel creatief omspringen met Pokémon Go. Je moet natuurlijk wel de kneepjes van het vak kennen dus het is aangeraden om het spel te gaan spelen. Er zijn verschillende opties, makkelijk en moeilijk, betalend en gratis.
Maak een Pokéstop of Pokégym van je locatie
Het is nog niet overal mogelijk, maar Ingress kan nieuwe punten toevoegen in het spel als je hier een aanvraag voor indient. Het voordeel van zo’n Gym en Pokéstop is dat een foto getoond wordt als spelers het punt openen. Ga hier met een banner op staan en zet een bord aan de ingang. Hier kan je iets aan linken waardoor bezoekers in jouw shop binnenkomen. In de Benelux is het nog niet mogelijk om een Pokéstop of Gym aan te vragen, maar McDonald’s in Japan heeft reeds een samenwerking met Ingress. Zo zijn er enkele filialen van McDonald’s in Japan een Pokégym geworden en andere shops een Pokéstop.
”Vind hier zeldzame Pokémon”
Iets wat al enkele handelaars hebben toegepast is het vinden van zeldzame Pokémon in hun buurt. Ga eerst zelf op zoek naar wat regelmatig in jouw buurt komt en meld dit aan je (potentiële) klanten. Je kan er een wedstrijd aan linken door een traktatie of korting te schenken bij het vangen van die Pokémon. Dit kunnen de klanten heel gemakkelijk bewijzen door hun logboek te tonen in de app.
Trek ze tot bij jou
Investeer je graag een klein bedrag om heel veel bezoekers tot bij jou te trekken? Pokémon Go biedt een speciaal voorwerp (tegen betaling) dat je kan droppen op een bepaalde locatie, namelijk Lure. Hierdoor wordt deze locatie opgelicht in het spel en trek je alle Pokémons in de buurt naar je toe. Andere spelers zien dat op hun scherm en zullen naar dat punt komen. Koppel hier opnieuw iets aan in je shop en je bent vertrokken. Zo’n Lure kost 100 Pokécoins wat 1 euro kost. Met 1 euro kan je dus een halfuur spelers naar de Pokéstop brengen.
Wedstrijd
Pokémon Go is een erg competitief spel maar als handelaar of marketeer kan je het nog competitiever maken. Verzin een toffe wedstrijd waar klanten iets mee kunnen winnen. Zo kan je voorstellen om een unieke screenshot te maken van een Pokémon dicht bij één van jouw producten. Of doe iets helemaal anders. Zo creatief mogelijk!
Wist je dat
Wist je dat Pokémon Go dubbel zo veel gebruikers heeft als Tinder? Het heeft zelfs meer dagelijkse gebruikers als Twitter en Facebook. De aandelen van Nintendo zijn in een oogwenk ontzettend gestegen dankzij al deze Pokétrainers van jong en oud.