5 tips voor een goede Facebookpagina
Als ondernemer is je website het belangrijkste onderdeel van je online communicatie. Maar daar hoeft het niet te stoppen. Ook op sociale media kan je met je bedrijf aanwezig zijn. Een Facebookpagina is het ideale kanaal om in contact te blijven met je bestaande klanten en nieuwe klanten iets meer over je bedrijf te vertellen. Maar hoe zorg je ervoor dat je met je bedrijfspagina de doelen bereikt die je ermee wenst te bereiken? We geven graag enkele tips. Facebook bedrijfspagina optimaliseren in 1, 2, 3…
Respecteer je huisstijl
Je fans volgen tientallen Facebookpagina’s en in hun nieuwsoverzicht passeren héél wat posts. Ze scrollen en scrollen en scrollen, tot er iets hun aandacht trekt. Dat kan een foto zijn, of een filmpje, of een element waaraan ze jouw bedrijf herkennen. Trek dan ook je huisstijl door naar je Facebookposts en je hebt een professioneel ogende Facebook bedrijfspagina die bovendien net door die consequente huisstijl vertrouwen uitstraalt.
Vul de (korte) beschrijving en alle verplichte informatie in
Hoe meer informatie je invult bij je Pagina-informatie, hoe hoger je pagina scoort. Daarnaast zijn er ook nog de wettelijk verplicht te delen gegevens. Niet enkel op de website van je onderneming, maar ook op je Facebookpagina moeten de volgende gegevens vermeld worden: de naam van je onderneming (of je eigen naam), het adres, de contactgegevens, het ondernemingsnummer, eventuele gegevens over de bevoegde toezichthoudende autoriteit, de beroepsvereniging, beroepstitel en verwijzing naar de beroepsregels in geval van een gereglementeerd beroep, BTW-nummer als je btw-plichtig bent en een link naar de gedragscode als je er een hebt moeten ondertekenen. Alweer een handige tip rond Facebook bedrijfspagina.
Post op regelmatige tijdstippen
In tegenstelling tot een website is een pagina op Facebook een dynamisch kanaal. Je kan erop posten wanneer het voor jou uitkomt, maar de kans bestaat dat je dan de ene week vijf posts plaatst en de andere week geen enkele post. Op het verkeerde moment posten is ook zo’n valkuil die je wil vermijden. Zonde om een goede post te plaatsen die dan door niemand gezien wordt, toch? Bepaal een strategie en stel een content kalender op en dan ben je al twee stapjes dichter bij een goede Facebookpagina.
Engageer je fans op een leuke manier
In het begin ging het op Facebook allemaal om leuke inhoud. Met de Vind-ik-leuk-knop is het duidelijk dat Facebook leuke content belangrijk vindt. Intussen is het ook mogelijk om een bericht geweldig of grappig te vinden of er verbluft, verdrietig of boos om te zijn. Maar het platform blijft in de eerste plaats een platform waar mensen entertainment zoeken, en geen reclameboodschappen om de haverklap. Het is dan ook belangrijk dat je op een leuke manier communiceert over je bedrijf.
Schrijf foutloos en voor je klanten of fans, niet zomaar over je bedrijf
Dat je best foutloos schrijft, moeten we hopelijk niet uitleggen? Maar na correcte spelling is de boodschap zelf natuurlijk erg belangrijk. Met een beeld of video wil je je fans doen stoppen met scrollen, en eens je hun aandacht hebt, moet je die kunnen behouden en je fans eventueel zelfs doen overgaan tot actie. Je schrijft in de eerste plaats voor je klant, dus zet hen centraal, ook in je Facebookcommunicatie, en probeer op die manier hun aandacht te behouden.
Meer tips rond Facebook bedrijfspagina? Zoek je iemand om je te helpen bij het aanmaken en/of beheren van een Facebookpagina voor je bedrijf? Of heb je hulp nodig om een huisstijl te ontwerpen die je kan doortrekken op Facebook? Contacteer ons en wij helpen je graag een handje met je social media management én marketing.