Waarom een bedrijfsblog starten?
Starten met een bedrijfsblog? Is dat wel een goed idee? Levert dat wel iets op? Het antwoord is een overtuigd ‘ja’ als je het ons vraagt, tenminste toch in bijna alle gevallen. Er zijn tal van goede redenen waarom een bedrijfsblog starten meer dan het overwegen waard is. We zetten er graag enkele op een rij.
Enne, mocht je graag een handje hulp krijgen om met je blog te starten, het team van Green Bananas helpt je graag.
1. Maak je bedrijf toegankelijk
Via een bedrijfsblog kun je heel wat verschillende informatie delen met je (potentiële) klanten. Zo kun je hen bijvoorbeeld een blik achter de schermen geven in jouw bedrijf, teamleden voorstellen, verslag doen van evenementen, teambuildings, … De mogelijkheden zijn eigenlijk zowat eindeloos.
Op die manier leert de lezer jouw bedrijf steeds beter kennen. Je geeft je bedrijf als het ware een gezicht en creëert een band met je publiek. En dat maakt het voor de lezer een stuk gemakkelijker zijn om contact te zoeken. Laat de lezer reageren op je blog en ga ermee in gesprek of voeg een duidelijke link naar je contactformulier toe.
Omgekeerd kom je te weten wat er zich in de hoofden van je publiek speelt. Welke vragen hebben ze? Welke onderwerpen worden het vaakst gelezen? Ideaal om daar meer over te communiceren via je kanalen.
2. Schep vertrouwen. Pak uit met je expertise
Een bedrijfsblog starten gaat uiteraard over meer dan over je bedrijf een gezicht geven. Je wilt ook vertellen waarom jij zo goed bent in je vak, waarom potentiële klanten voor jou moeten kiezen. Toon dus in elk geval ook je expertise. Maak indruk en laat weten dat jij de persoon bent die kan helpen.
Profileer jezelf als iemand die de branche door en door kent en die de behoeften van zijn doelpubliek uitstekend begrijpt. Zo oogt je bedrijf ondernemend en up-to-date. En dat zorgt weer voor dat tikkeltje extra vertrouwen bij je klanten.
3. Scoor hoger in de zoekresultaten
én verhoog je online zichtbaarheid! Het gevolg? Meer leads, aja!
Bloggen is een echte aanrader als je hoger wilt scoren in de organische zoekresultaten van Google (SEO!). Voed je blog geregeld met nieuwe content. Hoe meer pagina’s je blog bevat, hoe groter de kans dat er één gevonden wordt via Google. Google is fan van websites die regelmatig bijgewerkt worden met nieuwe content. Gebruik je daarbij ook de juiste zoekwoorden, dan zal je bedrijfsblog hoog scoren en veel bezoekers naar je website leiden.
Schuilt er geen copywriter in jou? Of heb je gewoonweg zelf niet de tijd om op regelmatige tijdstippen een artikel op het scherm te zwieren? Onze copywriters zorgen graag voor al jouw communicatie – op je hele site.
4. Onderscheid je van de concurrentie
Een bedrijfsblog is het ideale medium om je te onderscheiden van de concurrentie. Met een blog kun je tonen waarom jouw bedrijf anders en vooral beter is dan alle anderen. In tegenstelling tot op je website gaat het in je blog niet over producten en diensten verkopen. De content op een bedrijfsblog is dan ook volledig verschillend van de content op je website.
In je blog toon je vooral wie jij bent, waar je bedrijf voor staat, … Deel op je blog dus je expertise, laat je visie en strategie tot uiting komen, toon de gezichten achter het bedrijf, geef relevante tips & tricks, werp een blik achter de schermen, gebruik af en toe humor … Dat is goed voor de klantenbinding en het is bovendien de ideale manier om nieuwe klanten te bereiken.
5. Creëer interactie en leer je doelgroep nog beter kennen
Met een bedrijfsblog creëer je interactie en dialoog. Doordat lezers kunnen reageren op je berichten, rechtstreeks onder de blogpost, via social media of via een contact-knop, leer je hen ook beter kennen. Op die manier kan een bedrijfsblog trouwens integreel deel uitmaken van je socialmediamarketing. Je leert zo ook de behoeften en wensen van je klanten nog beter kennen én kunt je aanbod erop afstemmen. Dat leidt dan weer tot tevreden klanten. Een win-win, toch?
6. Deel je blog
En blog kun je zeer eenvoudig verspreiden. Plaats een link van je blog op je social media en in je nieuwsbrief nieuwsbrief en voor je het weet bereik je een grote groep nieuwe potentiële klanten. Mensen zullen immers geneigd zijn om de link door te sturen naar anderen en het bericht te ‘liken’ op Facebook. De ontvangers van de link sturen het vervolgens ook weer door en zo ontstaat er een sneeuwbaleffect. Je bereik via social media is dan ook enorm groot. En zo bereik je ook steeds meer nieuwe lezers en dat is dan weer goed voor je naamsbekendheid en merk.
Overtuigd om een eigen bedrijfsblog te starten? Zoek je een partner om je bedrijfsblog op te zetten en te vullen met krachtige en relevante content? Contacteer ons en wij verzorgen het volledige proces.