Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Waarom Google Analytics & AdWords koppelen?

Een AdWords-campagne om je producten of diensten te pushen? Check. Een Google Analytics account? Check. Maar je hebt deze nog niet gekoppeld? Dan zou het weleens kunnen zijn dat je een heleboel waardevolle gegevens over het gedrag van je bezoekers misloopt.

Wij geven je alvast enkele redenen waarom Google Analytics & AdWords koppelen de juiste zet is.

1. Weet waar je resultaten vandaan komen

Door je AdWords-account aan Google Analytics te koppelen, krijg je een duidelijk beeld vanwaar je resultaten precies komen. Naast het genereren van omzet en leads, is het ook belangrijk om te weten via welke kanalen (organisch zoekverkeer, sociale media, advertenties, …) je omzet en leads komen. Dankzij Google Analytics kan je dit tot op de eurocent meten, waardoor je de ROI van je volledige marketingstrategie nauwkeurig kan berekenen en analyseren. Wie weet brengt je AdWords-campagne wel meer op dan andere marketingkanalen en kan je zo enkele budgetten gaan verschuiven.

analytics resultaten

2. Importeer doelen en conversies

Iedere website heeft natuurlijk een aantal doelstellingen vooropgesteld. Of het nu gaat om zoveel mogelijk te verkopen of eerder om informatie te verspreiden, met Google Analytics kan je deze doelstellingen eenvoudig meten door het instellen van ‘goals’ of ‘conversies’. Nadien kan je deze ‘goals’ importeren in je AdWords-campagne. Dit zorgt ervoor dat je campagnes, advertentieteksten, … kan optimaliseren aan de hand van je conversies.

Kortom: dankzij Google Analytics kan je je AdWords-mediabudget zo efficiënt mogelijk inzetten om het maximale uit je conversies te halen. Zo ben je weer een stap dichter bij het bereiken van je doelstellingen.

3. Meet je performance op zoekwoordniveau

Wat doet de bezoeker precies op je website nadat hij op je advertentie heeft geklikt? Hoeveel tijd spendeert hij gemiddeld op je website? Hoeveel pagina’s bekijkt de bezoeker? Met Google Analytics kan je dit allemaal stipt opvolgen. Doordat je je AdWords-account koppelt aan je Google Analytics, kan je het bezoekersgedrag op je website tot op zoekwoordniveau gaan meten.

Hierdoor kan je je biedstrategieën optimaliseren aan de hand van kwalitatieve data. Zo kan je zoekwoorden met een hoge CPC (kost per klik) die leiden tot veel traffic maar niet tot conversies even on hold zetten. Of je kan je bieding verhogen voor zoekwoorden die laag scoren in de zoekresultaten, weinig kliks opleveren maar wel een hoge conversieratio hebben.

resultaten zoekwoorden

4. Leer je bezoekers beter kennen

Tot slot biedt Google Analytics je ook nog een aantal belangrijke inzichten in het profiel van je bezoekers. Socio-demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht, onderwerpen die worden bezocht en via welk apparaat de bezoekers op je website terechtkwamen kan je dan gebruiken om het profiel van de bezoeker van je website te analyseren. Stemt dit profiel overeen met je beoogde marketingdoelgroep? Misschien richt je je communicatie momenteel naar de verkeerde doelgroep, waardoor je mogelijke conversies misloopt.

Wil je je Google Analytics & AdWords koppelen en zo een beter inzicht hebben in waardevolle data voor je website? Contacteer ons en wij zorgen ervoor dat jouw website optimaal is voor de zoekmachines dankzij onze kennis van AdWords en Analytics!

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.