Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Een goede domeinnaam kiezen? No stress met deze tips!

Wie een eigen merk wilt starten, staat voor een lang maar spannend proces. Op een bepaald moment ga je een merknaam moeten kiezen die bij jouw visie past. En dat is een belangrijke stap, want je bedrijfsnaam heeft namelijk invloed op je domeinnaam.

Net zoals je het adres van een winkel nodig hebt om deze te bezoeken, heb je een domeinnaam nodig om online gevonden te worden. Maar hoe moet je een goede domeinnaam kiezen? Is je domeinnaam dezelfde als je merknaam? En wat als je gekozen domeinnaam al bestaat?

Wat kies je eerst? Een goede domeinnaam of je merknaam?

Je domeinnaam kiezen gaat eigenlijk hand in hand met het kiezen van je merknaam. Want dit laatste zit normaliter verwerkt in je domeinnaam. Hierdoor is de eerste stap in de keuze van een domeinnaam een goede merknaam kiezen! Laten we dus beginnen bij het begin.

Je bedrijfsnaam kiezen: do’s en don’ts

Een goede domeinnaam kiezen houdt dus ook in dat je een goede merknaam hebt. We gaan hier niet al te diep op in, wel willen we je de twee belangrijkste tips meegeven die je op weg helpen.
tips domeinnaam kiezen

1. Makkelijk te onthouden

‘Goh, wat was de naam nu weer van die ene webshop waar ze van die gekke schoenen verkopen?‘ Wees maar zeker dat dit het laatste is wat jij als ondernemer wilt meemaken. Een goede bedrijfsnaam is er eentje die in het geheugen gebeiteld is. Een naam bestaande uit 10 lettergrepen, verschillende koppeltekens, 3 cijfers en een chinees teken zal wellicht niet bij je doelgroep blijven hangen.

Tip: Laat je vrienden eens luidop je domeinnaam lezen om te luisteren of de naam niet verkeerd gelezen kan worden. Zo is er een verschil tussen carnavalshit.be en carnavalshit.be. Zie je waar het kan misgaan?

2. Wees het buitenbeentje van de groep

Zorg dat je eruit springt met een unieke naam die nog niet bestaat. Misschien niet gemakkelijk, maar als je deze tip kunt toepassen, ben je goed vertrokken. Een goede domeinnaam kiezen, of beter gezegd: een goede merknaam kiezen, vereist creativiteit. Denk out of the box, hou in je achterhoofd wie je doelgroep is en schep de juiste verwachtingen. Alledaagse woorden (zoals tuinmeubelen) gebruiken kan, maar weet dat je dan moet opboksen tegen heel wat concurrenten!
domeinextensie bepalen

Hoe kies ik dan een goede domeinnaam?

Heb je een aantrekkelijke bedrijfsnaam gevonden? Een goede domeinnaam kiezen is dan kinderspel. Zo kun je simpelweg je bedrijfsnaam als domeinnaam gebruiken. Eventueel voeg je nog een woord toe zoals ‘blog’, ‘shop’, … Je moet nu enkel nog een extensie kiezen. Ligt je focus eerder lokaal? Dan kies je best voor .be of .nl. Voor ondernemingen die wereldwijd (willen) werken, kun je dan weer .com of .eu gebruiken. Allemaal hebben ze hun voor- en nadelen.

Voorbeelden uit ons portfolio:

https://www.vandemoer.be
https://www.panasonic-eneloop.eu
https://www.kraanverhuur-scheerlinck.be
https://www.vaneycksport.com

Hulp gezocht! Mijn goede domeinnaam bestaat al …

Dagelijks worden er nieuwe websites gelanceerd, waardoor er al heel wat domeinnamen in gebruik zijn. Had je eindelijk een goede domeinnaam gevonden, maar bestaat hij al? Dit is simpelweg op te lossen door ofwel van extensie te veranderen, ofwel door een letter/woord/teken toe te voegen aan je naam. Want heb je trouwens ooit al een volledige domeinnaam ingetikt? Die kans is klein. Mensen zoeken eerder op keywords of op je bedrijfsnaam, waardoor een letter/woord meer of minder in de domeinnaam weinig verschil zal maken.

Een goede domeinnaam kiezen? Analyseer het zoekgedrag van je doelgroep

Uit ervaring weten we dat surfers niet vaak een volledige domeinnaam intikken om op een website te geraken. We googelen op de bedrijfsnaam of tikken een woord in waar we naar op zoek zijn, zoals ‘boekhouder’. Wil je dan dat mensen op jouw website terechtkomen? Eén oplossing: SEO! Een goede domeinnaam kiezen is niet dé belangrijkste stap in je proces, maar wel werken aan je SEO-strategie.

Tik je ‘muziekwinkel’ in op Google? En woon je in Aalst? Dan is de kans groot dat je bij Van de Moer Instruments terechtkomt. Dankzij o.a. de SEO-teksten van onze copywriters scoren zij in zoekmachines als Google. En dat is waar jij ook aan kunt werken! Hoe hoger je verschijnt in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat er op jouw website geklikt zal worden. Wil je meer te weten komen over SEO? Lees dan ons artikel rond lokale SEO en word een echte pro!

local 3 pack SEO
Conclusie: Een goede domeinnaam hangt af van allerlei factoren. Kies eerst en vooral een bedrijfsnaam die blijft hangen bij je publiek en doe aan SEO om makkelijk online vindbaar te zijn. Dat is de kern van jouw succes!

Heb je nog wat twijfels over hoe een goede domeinnaam kiezen? Wil je graag de hulp van enkele experts inzetten? Of ben je benieuwd hoe je aan SEO kunt werken? Bij Green Bananas helpen we je met het bedenken van een volledige conceptontwikkeling die bij je past. Van domeinnaam tot logo-ontwerp en webdesign. Laat ons weten wat we voor jou kunnen betekenen en dan horen we elkaar snel terug!

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.