Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Verstoppertje spelen? Met lokale SEO ben je zo gevonden!

Het is geen groot geheim dat SEO-marketing nog altijd onmisbaar is in de online bedrijfswereld. Heb je al eens gehoord over lokale SEO? Wat is daar zo speciaal aan? Hoe gebruik je het? En welke voordelen biedt het? Je ontdekt het hier allemaal.

Wat is lokale SEO?

Simpel gezegd zorgt lokale SEO ervoor dat je online vindbaarheid verbetert in de regio waar jij als ondernemer actief bent of waar je doelgroep zich bevindt. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een muziekwinkel in de buurt en woon je in Aalst? Dan is de kans groot dat Van de Moer Instruments bovenaan komt te staan in je Google zoekresultaten. Zoek je vanuit Brussel? Dan zal je waarschijnlijk een ander resultaat krijgen. Zo heb je twee mogelijkheden waar je website kan verschijnen:

  • In de ’local 3 pack’ resultaten
  • In de organische resultaten

local 3 pack SEO

Scoren met local 3 pack

In de 3 pack worden de drie bedrijven in de buurt vanwaar je zoekt getoond die volgens Google het meest relevant voor je zoekopdracht zijn. Als ondernemer moet jouw doel dan ook zijn om in deze top drie te geraken om lokaal gevonden te worden! Maar hoe doe je dat juist?

Eerst en vooral is het belangrijk om een volledig ingevuld ’Google Mijn Bedrijf’ -account aan te maken. Hoe meer gegevens je invoert, hoe meer Google je gaat vertrouwen en hoe gemakkelijker het is voor bezoekers om je te contacteren en online te vinden.

Een tweede manier om in de local 3 pack te verschijnen is om aandacht te hebben voor reviews. Spoor bezoekers aan om hun feedback achter te laten, want ook deze verschijnen op je ’Google Mijn Bedrijf’ -account. En als deze positief zijn, krijg je meer clicks natuurlijk! Dit is namelijk een signaal voor Google dat je populair bent, en dat wordt beloond.

Organische resultaten

Onder de 3 pack komen de organische resultaten. Ook hier wil je graag zo hoog mogelijk verschijnen door je lokale SEO te verbeteren. Hiervoor moet je rekening houden met 3 punten.

  • Relevantie: Hoe relevant is de website ten opzichte van de zoekopdracht?
  • Afstand: Wat is de afstand tussen de zoeker en jouw locatie?
  • Prominentie: Hoe bekend is je website?

Aan de hand van deze 3 zaken gaat Google beslissen of je hoog in de zoekresultaten verschijnt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de afstand van de concurrent groter is, maar de inhoud wel relevanter is. Op die manier kan de concurrent toch hoger verschijnen in de zoekresultaten.

CTR voor organische zoekresultaten

Wist je dat…

Ongeveer 39,6% van de zoekers op Google klikt op het eerste organische resultaat dat ze te zien krijgen in de zoekresultaten? Het tweede resultaat is dan weer goed voor slechts 18,4%. Plaats drie en vier moeten het met een CTR (Click Through Rate) van 10,1% en 7,6% doen. Conclusie: wie niet in de top 3 geraakt, is verloren.

(Bron: FirstPageSage)

Zo zie je maar dat SEO, en meer specifiek lokale SEO, nooit klaar is. De algoritmes houden er nogal van om constant te veranderen, en dat maakt het voor ondernemers niet altijd gemakkelijk. Wil je graag jouw kansen verhogen om in de top 3 te verschijnen? Wij bekijken graag samen met jou de mogelijkheden tijdens een gesprek … en nadien gaan onze SEO-copywriters maar al te graag aan de slag voor jou.

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.