Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Wat is een landingspagina? 

En wat heeft zo’n pagina eigenlijk met vliegen te maken? Helemaal niets eigenlijk. Het antwoord op de vraag wat is een landingspagina lijkt eenvoudig. Een landingspagina is immers gewoon de webpagina waarop je bezoekers voor het eerst op je website ‘landen’.  Dat kan bijvoorbeeld zijn na een zoekopdracht op Google of na een klik op een advertentie.

Of je homepage dan ook een landingspagina is? In theorie wel natuurlijk maar in de praktijk heeft een landingspagina toch wel net iets meer om het lijf.

Waarom een landingspagina maken een goed idee is

Met een landingspagina rol je als het ware de rode loper uit voor je potentiële klanten. Een goede landingspagina zorgt dan ook voor meer verkeer op je website, geeft je bezoeker de informatie die hij of zij verwacht en zorgt op die manier voor een betere gebruikerservaring op je website. En op die manier wordt het ook al gauw een stuk eenvoudiger om van je bezoekers klanten te maken en dus meer conversies te realiseren.

Al komt daar best wel een en ander bij kijken. Zo’n landingspagina is een op zichzelf staande pagina op je website en moet beantwoorden aan heel wat uiteenlopende vereisten. Maar waar moet een landingspagina aan voldoen? Hoe ziet de perfecte landingspagina er eigenlijk uit? Wij geven je 10 tips voor de ideale landingspagina.

Alles wat je weten wilt landingspagina Green Bananas

1. Stel jezelf een duidelijk doel.

Voor je begint om een landingspagina te maken is het belangrijk om duidelijk vast te stellen welk specifiek doel je voor ogen hebt. Wil je een product of dienst verkopen? Ben je misschien op zoek naar extra leads? Wil je dat je bezoekers doorklikken naar elders op je website? Een afspraak maken voor een gratis demo? …

Elke landingspagina wordt speciaal gemaakt voor één doel. Wil je meer dan één doelstelling bereiken? Dan heb je ook meerdere landingspagina’s nodig.

2. Kies één thema.

Het doel van een landingspagina is converteren. Je wilt dat de bezoekers van je pagina actie ondernemen maar niet zomaar, je wilt dat ze precies doen wat jij wil dat ze doen.  Het is daarom heel belangrijk dat je al van bij de landing op je pagina je website-bezoekers bij de hand neemt en hen begeleidt naar precies waar jij ze hebben wil.

Je wilt hen daarbij niet afleiden van jouw uiteindelijke doel. Elke afleiding verkleint de kans op een conversie. Kies daarom steeds voor één enkel thema of onderwerp voor je landingspagina. Zo is het meteen duidelijk waar de pagina over gaat en maak jij als bedrijf een prima eerste indruk op je  de nieuwe bezoekers van jouw landingspagina.

3. Welke doelgroep heb je voor ogen?

De volgende stap op weg naar een landingspagina voor jouw website is de keuze van je doelgroep. Voor een hoog conversiepercentage volstaat het immers niet dat je meer bezoekers aantrekt. Wil je bezoekers over de streep trekken en overtuigen tot actie over te gaan, dan moet je pagina ook bij de juiste mensen terechtkomen. Een duidelijk omlijnde doelgroep is daarbij onontbeerlijk. Naast een hoge vindbaarheid uiteraard.

4. Zorg voor een aantrekkelijke layout en stijl.

Wat is een landingspagina? Het is een op zichzelf staande webpagina binnen je website met als doel om je bezoekers te overtuigen een welbepaalde actie uit te voeren.  En dat proces verloopt bij voorkeur heel snel.

De meest effectieve landingspagina’s hebben dan ook onveranderlijk een layout en stijl die perfect bij het doel van de pagina, jouw bedrijf en de doelgroep past. En het moet er natuurlijk ook allemaal aantrekkelijk uit zien.

5. Voorzie ruimte voor afbeeldingen.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Afbeeldingen of video’s zijn dan ook cruciaal op elke landingspagina. Het moet immers in één oogopslag duidelijk zijn waar de pagina over gaat.

Mensen komen op je landingspagina of landing page terecht nadat ze geklikt hebben op een advertentie of na een zoekopdracht via zoekmachines zoals Google. Ze willen snel het antwoord op hun vraag. Ze willen dat alle belangrijke informatie direct zichtbaar is bovenaan de pagina. Zonder dat het daarvoor nodig is om tijd uit te trekken om alles in detail te lezen.

6. Voorzie een gerichte call-to-action of cta.

Een pagina die converteert? Daar hoort ook een duidelijke en gerichte call to action bij. Het gaat hierbij meestal om een kleurrijke en opvallende knop die je potentiële klanten finaal over de streep trekt om het product of de dienst dat je aanbiedt te kopen, een formulier in te vullen, …  Kortom, om te doen wat jij van hen verlangt.

Het opschrift van de knop moet aanzetten tot actie en geeft aan wat er gebeurt als je bezoeker op de knop geklikt heeft.  Ook de plaatsing van je call-to-action is belangrijk. De knop of link moet zo geplaatst worden dat hij bijdraagt aan je vooropgestelde doel.

7. Boven de vouw.

Voor marketeers, copywriters en landingspagina bouwers verwijst deze term naar het gedeelte van een webpagina dat de bezoeker ziet wanneer hij of zijn op je pagina terecht komt. Meer concreet gaat het over dat deel van je landingspagina dat zichtbaar is zonder dat je daarvoor moet scrollen.

Specifiek voor landingspagina’s is dat zowat het belangrijkste deel van de pagina. Boven de vouw of above the fold vind je de header van de website, de titel met eventueel een subtitel, een deel content of tekst en een call-to-action. Je vindt er met andere woorden de meest essentiële informatie voor het behalen van je doelstellingen.

8. AIDA.

Nee, dit is geen verwijzing naar de beroemde opera van Verdi. AIDA is een marketing-model dat de vier stappen omvat die nodig zijn om je klanten te overtuigen. Het staat voor Attention, Interest, Desire, Action en kan gehanteerd worden als maatstaf voor een goede opbouw van je landingspagina’s.

In de rij van tips voor een goede landingspagina staat deze met stip genoteerd bij de copywriters van Green Bananas. Voor hen is het dé manier om content te schrijven die zorgt voor meer conversies. Hoe wij vinden dat een landingspagina eruit moet zien?

  • Aandacht trekken op het product of de dienst
  • De interesse wekken
  • De bezoeker overtuigen (Desire)
  • Actie; een offerte laten aanvragen, vragen om contact op te nemen, aanzetten tot een aankoop.

9. Denk aan de customer journey.

Bezoekers kunnen zich in verschillende fasen van het aankoopproces bevinden. Het See, Think, Do, Care model heeft het over vier verschillende fasen. Voor een landingspagina hebben we het meestal over de zogenaamde Do-fase maar dat is niet noodzakelijk altijd zo.

Met het See, Think, Do, Care model kun je op een overzichtelijke manier de verschillende informatiebehoeften van klanten en bezoekers in kaart brengen. En dat is dan weer nuttig om voor gerichte content te kunnen zorgen

10. Optimaliseren is key.

Hoe makkelijker je landingspagina te vinden is, hoe meer bezoekers en hoe beter ze voldoet aan verwachtingen van de bezoeker, hoe groter de kans dat hij of zij ook overgaat tot actie. Het is dus van het grootste belang dat je steeds de vinger aan de pols houdt als het aankomt op de prestaties van je pagina en indien nodig ook de nodig aanpassingen of optimalisaties uitvoert.

Het is dan ook al van bij de aanvang belangrijk dat je pagina voldoet aan de principes van SEO (Search Engine Optimization) voor een zo hoog mogelijke vindbaarheid online. Daarnaast kunnen ook verschillende tweaks en/of grotere aanpassingen nodig zijn voor een hoger conversiepercentage.

Landingspagina nodig? Wij kunnen je helpen.

Wat is een landingspagina? Het antwoord op deze vraag ligt minder voor de hand dan het lijkt. Er is dan ook een wezenlijk verschil tussen een homepage en een landingpage of landingspagina. In tegenstelling tot een landingspagina is je home-pagina er immers je bezoekers zoveel mogelijk van je al dan niet nieuwe website te laten zien. Er komen verschillende onderwerpen op aan bod, er zijn verschillende call-to-actions mogelijk, …

Voor een landingspagina is dan ook om een heel andere aanpak nodig. En daar kunnen wij je dus bij helpen: onze webdesigners zorgen voor een design dat perfect past bij je bedrijf en de rest van je website. Indien je dat wenst zorgen ze zelfs voor meerdere landingspagina templates. En we kunnen natuurlijk ook zelf instaan voor de nodige content en beelden. Je landingspagina koppelen aan een Google Ads campagne? Doen we ook. Ben je dus op zoek naar een partner voor de bouw van een landingspagina? Neem contact op met ons. We helpen je graag verder.

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.