Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Digitale trends: wat leeft er bij de gemiddelde Vlaming?

Als ondernemer is het van vitaal belang om op de hoogte te blijven van de laatste trends en inzichten in de digitale wereld. En daar biedt de jaarlijkse imec.digimeter een antwoord op. Het onderzoek geeft inzicht in de trends en evoluties op het gebied van digitale mediaconsumptie en -gebruik in Vlaanderen. Kortom, een schat van informatie over de manier waarop consumenten digitale technologieën gebruiken en hoe dit jouw strategie beïnvloedt.

Inzicht 1: Het gebruik van smartphones blijft toenemen

Uit de imec.digimeter 2022 blijkt dat het gebruik van smartphones blijft toenemen. In 2022 bezit maar liefst 95% van de Vlamingen een smartphone, vergeleken met 93% in 2020. Daarmee blijft de smartphone het meest onmisbare toestel bij bijna alle Vlamingen. Enkel 75-plussers verkiezen de computer boven hun smartphone.

Wist je trouwens dat de gemiddelde schermtijd per dag van een Vlaming 185 minuten is? Dat is ruim 3 uur!

Wat doet de gemiddelde Vlaming zoal op zijn smartphone?

gebruik smartphone bij Vlaming

Het advies van Green Bananas

  • Sociale media is koploper en consumeert het meeste aantal uren aan smartphonetijd van de Vlaming. Dat betekent dat je als bedrijf, afhankelijk van je doelpubliek, consistent en aanwezig moet zijn op bepaalde platformen.
  • Browserzoekopdrachten doen het ook niet slecht. Dit betekent dat bedrijven best investeren in mobielvriendelijke websites en marketingstrategieën om consumenten op hun mobiele apparaten te bereiken. Vlamingen die jonger zijn dan 45 jaar geven aan dat ze liefst online shoppen via hun smartphone.

Inzicht 2: Online winkelen blijft populair

Ook online winkelen blijft populair bij de Vlamingen. In 2022 heeft 77% van de respondenten minstens één keer online gewinkeld. Dit is een stijging ten opzichte van 2020, toen 72% van de respondenten aangaf minstens één keer online te hebben gewinkeld.

De voornaamste reden voor het online-shopgedrag is gemak. Meer dan de helft van de Vlamingen geeft aan dat het gemakkelijker is om online aankopen te doen dan om naar de winkel te gaan.

Ons advies

Voor marketeers is dit belangrijk omdat het laat zien dat online winkelen een onmisbaar onderdeel is van het consumentengedrag. Een webshop blijft dus een noodzakelijk onderdeel van je marketingmix.

Inzicht 3: Verliest sociale media populariteit?

Ook in 2022 gebruikt zo goed als iedereen dagelijks sociale media. Het grote verschil is dat we een stijging zien van 5% bij de 25-34-jarigen. Net als de 18-24-jarigen is 98% van die leeftijdsgroep op dagelijkse basis actief op sociale media.

Meta (Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp) kent een lichte daling in actief gebruik, maar blijft leider van de sociale media. Voor het eerst in 5 jaar daalt het actieve Instagram-gebruik met 2%. Toch blijft dit de belangrijkste app bij 18-24-jarigen: 77% gebruikt dagelijks Instagram. Bij de oudere Vlamingen blijven WhatsApp (51%) en Facebook (40%) de meest gebruikte apps.

Meta moet stilaan plaats beginnen te maken voor een relatief belangrijke nieuwe speler: TikTok. Deze app is niet langer enkel razend populair bij 18-24-jarigen. 30% (+5%) van 25-34-jarigen gebruikt dagelijks TikTok, en 11% van de 45-54-jarigen zijn ook dagelijks aanwezig op deze app. Langzaam maar zeker begint de app ook buiten het jongerensegment open te bloeien.

Green Bananas adviseert

Al is het actieve gebruik op verschillende kanalen gedaald, 85% van de Vlamingen gebruikt nog steeds dagelijks minstens 1 platform. Als bedrijf blijft het dus noodzakelijk om te investeren in een goede social mediastrategie.

Inzicht 4: De groei van podcasts

Wat we ook zeker meenemen uit het rapport, is de opmars van de podcast. Zo luistert 23% minstens maandelijks naar podcasts, waarvan 39% tussen de 18-24-jarigen. Een stijging van maar liefst 12%. Het meest gebruikte platform om podcasts te beluisteren blijft Spotify (42%).

Wat betekent dit voor jou?

Ooit al gedacht aan adverteren via Spotify? Nog lang niet alle Spotify-gebruikers maken gebruik van de betalende versie. Deze gebruikers kunnen niet eindeloos doorspoelen en krijgen na een bepaald aantal nummers een aantal advertenties te horen. Ook voor podcasts is dat het geval: die luisteraars krijgen na de podcast een advertentie te horen. Mogelijk is het voor jouw bedrijf interessant om in te zetten op advertenties via Spotify of betalende samenwerkingen met podcastmakers.

Inzicht 5: De bezorgdheid over privacy neemt toe

Het rapport toont aan dat er een groeiende bezorgdheid is over de privacy van persoonsgegevens, waarbij meer dan de helft van de respondenten zich zorgen maakt over het gebruik van hun persoonlijke informatie door bedrijven. Dit benadrukt de noodzaak van transparantie van bedrijven bij het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens. Online privacy blijft ook een aandachtspunt voor Vlamingen, met de helft van de respondenten die bezorgd zijn over hun privacy op sociale media en het internet in het algemeen. Deze zorg kan van belang zijn bij het ontwikkelen van marketingcampagnes en het verzamelen van consumentengegevens.

Het advies van Green Bananas

Wees heel concreet als het gaat om privacy. De cookies op je website of de persoonlijke gegevens die een gebruikers dient na te laten om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, het zijn allemaal zaken waarrond er wantrouwen kan ontstaan. Beschrijf goed waarom je precies die gegevens nodig hebt, en wat je ermee gaat doen. Een correcte privacy & cookie policy nodig? Neem even contact op met ons en we regelen het graag voor je.

Inzicht 6: Homo universalis?

Zeg maar Homo Digitalis. Dat is iemand die voor alle offline activiteiten een online alternatief benuttigt. Van de wekelijkse boodschappen en shoppen tot je bankzaken regelen en het invullen van je belastingbrief. Meer dan een kwart van de Vlamingen geeft aan dat ze deze alledaagse routines (meestal) online doen. Bijna de helft van de 25-44-jarigen valt onder de Homo Digitalis, maar ook bij de oudste leeftijdscategorieën zijn er Homo Digitalissen.

Het Green Bananas advies

Voor marketeers is deze hybride manier van leven een belangrijk aandachtspunt. Websites moeten aangepast worden aan alle soort schermen en advertenties moeten op de juiste plaats bij de juiste mensen terechtkomen.

Kortom, de imec.digimeter 2022 biedt waardevolle inzichten voor marketeers en ondernemers. Door deze trends en conclusies te begrijpen kunnen bedrijven hun marketingstrategieën aanpassen om beter in te spelen op de veranderende digitale wereld.
Wil jij ook je marketingstrategie aanpassen? Green Bananas staat je graag bij! Contacteer ons.

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.