7 vragen over de Google Search Generative Experience
Waar ChatGPT een aantal jaar geleden voor een gigantische revolutie zorgde, komt Google nu met een tegenhanger om zijn zoekmachine te versterken. De Search Generative Experience, ofwel SGE. Terwijl die bij ons nog niet beschikbaar is (of toch nog niet officieel), kunnen andere landen deze efficiënte zoekmachine al uitgebreid uittesten. Via een VPN-verbinding konden wij dat ook doen en we zochten een antwoord op de nu al meest gestelde vragen.
Ontdek meer over de Google Search Generative Experience
1. Wat is Google SGE?
Search Generative Experience (SGE) is de nieuwste tool van Google om via artificiële intelligentie aanvullende antwoorden te tonen bij je zoekopdracht. De nadruk ligt bij Google echt op de relevantie van de antwoorden, om jou zo goed mogelijk te helpen. Het AI-snapshot (=het nieuwe AI-gedeelte van het gegeven antwoord) staat altijd bovenaan de SERP-resultaten.
Bovenstaand voorbeeld laat een AI-snapshot zien. Je ziet de informatie die volgens Google het meest relevant is. In het voorbeeld van Adidas worden er soorten producten opgesomd en krijg je meer informatie over het ontstaan van het merk en waar het vooral verkocht wordt.
Je kan uiteraard nog uitgebreider gaan met de door AI gegenereerde informatie. Onderaan het AI-snapshot kan meer info krijgen via voorgestelde „doorvragen”. Met die extra vraag gaat SGE aan de slag. In onderstaand voorbeeld krijg je dankzij de extra vraag een overzicht van de populairste Adidas sneakers met een aantal voorbeelden waarop je meteen kan klikken om ze eventueel te kopen.
Je kan natuurlijk ook breder inzoomen op bekende sterren en hun carrière. Een voorbeeld:
Wat is Google SGE dan eigenlijk? Kort gezegd is het een aanvulling met relevante informatie die een zo goed mogelijk antwoord probeert te formuleren op je zoekopdracht.
2. Wat zijn de voordelen van Google SGE?
Het systeem achter SGE blijft bijleren omdat het informatie ophaalt uit verschillende recente bronnen, waardoor het niet alleen oppervlakkige antwoorden geeft, maar ook diepere en relevantere informatie in de zoekresultaten kan aanbieden. Het allerbelangrijkste voordeel van Google SGE is dus dat je meestal een uitgebreider antwoord gaat krijgen dan bij een gewone Google-zoekopdracht. De informatie en gegevens zijn vollediger.
Als je echt een diep antwoord wil, is de SGE een ideale hulp. De AI-snapshot geeft al meteen uitgebreide informatie waar je zonder de SGE al flink moet scrollen of al een andere webpagina zou moeten openklikken.
3. Zijn er nadelen aan Google SGE?
Er zijn zeker ook nadelen verbonden aan de artificiële intelligentie die zich mengt in de Google-zoekmachine. De SGE is zich nog altijd aan het inwerken bij Google en dat merk je soms als je een bepaalde zoekopdracht ingeeft. (voorbeeld)
Sommige zoekopdrachten zijn niet zo geschikt om door Google SGE te laten genereren. Korte zoekopdrachten zoals het weer of het laatste nieuws zijn gebaseerd op de allerlaatste updates en kunnen te recent zijn om door SGE opgehaald te worden.
Google SGE is bijvoorbeeld nog niet beschikbaar voor alle zoekopdrachten. Dit kan verschillende redenen hebben: Je AI-snapshot werkt even niet of moet te lang laden Google beslist dan zelf dat een AI-snapshot niet relevant is.
De klassieke Google zoekresultaten blijven wel altijd bestaan, dus … Gelukkig kan je dan uiteraard wel nog steeds een beroep doen op de informatie onder je SERP-resultaten en ben je ook geholpen door Google. Maar niet door de SGE.
Een ander nadeel is dat SGE resultaten soms overbodig of irrelevant zijn. Het kan ook zijn dat je webpagina hapert en dan blijft het AI-snapshot hangen op het laadscherm.We kunnen dus stellen dat er effectief nadelen zijn aan Google SGE omdat technologie telkens updates moet krijgen, maar deze wegen niet op tegen de vele voordelen.
4. Wat is het verschil tussen ChatGPT en Google SGE?
ChatGPT gebruikt uiteraard beperkte informatie en die informatie heeft vaak een houdbaarheidsdatum. De informatie krijgt maar om de zoveel tijd een update. De laatste updates zijn vaak al anderhalf jaar geleden gebeurd. Alle nieuwe informatie die er over een bepaald onderwerp in de tussentijd is bijgekomen, ontbreekt dus nog op ChatGPT. Dat is een probleem dat minder voorkomt bij SGE van Google. Want die baseert zich op meerdere bronnen die regelmatig updates krijgen.
In bovenstaand geval is de informatie van Google SGE al zodanig up to date dat ze de film ‘Dune: Part Two’ die de week voordien is uitgekomen al opgenomen hebben in de data. Dat komt omdat er een link is naar het geplaatste artikel van Rotten Tomatoes.
Een ander groot verschil is dat bij de SGE er sneller bronnen tevoorschijn komen. Als je bijvoorbeeld zoekt naar een handleiding of een recept van een bepaald ingrediënt, genereert de SGE afbeeldingen die van een andere website komen. Die link wordt er door SGE meteen bij geplaatst zodat je verder kan klikken en meer kan lezen op die website.
Omdat je bij Google al veel langer naar afbeeldingen kan zoeken, zitten deze ook al in het SGE-systeem. Ook dat is een verschil met ChatGPT. Daar draait het in de gratis versie puur om tekst en krijg je geen afbeeldingen te zien.
5. Is Google SGE betrouwbaar?
Misschien. Google heeft zelf al langer ervaring met de mogelijke gevaren van artificiële intelligentie. Mensen kunnen misbruik maken of verkeerde informatie krijgen.
Daarom hebben ze meteen beloofd dat de SGE een veilige en verantwoorde zoekervaring blijft. Bepaalde onderwerpen die gevoelig kunnen liggen en omstreden kunnen worden opgezocht, zoals medisch en financieel advies, zijn niet beschikbaar. Als je die ingeeft in de zoekmachine, krijg je alleen maar resultaten van de klassieke SERP. Op die manier wil Google ervoor zorgen dat de zoekopdrachten en bijkomende resultaten veilig blijven.
6. Wat zijn de gevolgen van Google SGE voor SEO?
Websites hebben door de jaren heen hun keywords en zoekwoorden zodanig ingesteld dat hun pagina’s makkelijk terug te vinden zijn op de zoekmachines. Door de komst van het AI-snapshot kan het zijn dat bepaalde websites daar niet tussen staan. Dat komt omdat Google SGE de zoekantwoorden genereert op basis van de context van de zoekopdracht en relevantie en betrokkenheid. Dus SEO-gewijs moeten websites aan de slag en hun websites up to date houden om zichtbaar te blijven in het AI-snapshot.
Het komt er eigenlijk op neer dat het niet langer gaat om de rankings van webpagina’s op Google, maar om echt een antwoord te krijgen op de vragen die door gebruikers worden gesteld. En daar speelt SGE een slimme rol in. Het is aan ons, marketeers, om mee te gaan in de technologische evolutie door volop in te zetten op het online zoekgedrag van de gebruiker/bezoeker.
De gevolgen van Google SGE voor SEO zijn dus groot. SEO-teksten en landingspagina’s moeten het doel van de pagina veranderen om te scoren bij Google SGE. Ze moeten ervoor zorgen dat mensen effectief de informatie op hun pagina’s en websites opzoeken om terecht te komen in het AI-snapshot van Google.
7. Wanneer is Google SGE in België beschikbaar?
Momenteel kunnen al veel verschillende landen de SGE ervaring in hun Google-account uittesten. Maar voorlopig komt de zoekfunctie nog niet naar de Benelux. Het is niet precies geweten waarom dat zo is, maar vermoedelijk zit de Europese wetgeving daar voor iets tussen. Europa waakt namelijk streng rond de verwerking van data. En de relatie tussen de artificiële intelligentie en de Europese Unie heeft in het verleden nog al moeilijk gelegen. De kans is dus groot dat we nog even op de officiële release van de SGE moeten wachten!
Conclusie: wat betekent Google SEO voor jou?
De opkomst van Google SGE betekent een enorme verbetering van de zoekresultaten die bij je zoekopdracht horen. Je krijgt een handig overzicht met de meest relevante informatie, voor jou geselecteerd door Google. Daarbij zitten al meteen afbeeldingen, opsommingen, kaarten en/of bronnen. Bij sommige zoekwoorden kan dit er nog wat anders uitzien of minder informatie geven.
Deze evolutie zorgt voor een opvallende verbetering van de zoekmachine-ervaring en zijn resultaten. Op zich is dit goed nieuws voor websites van bedrijven etc. omdat ze hun SEO-aanpak kunnen aanpassen en verbeteren. Als dat gebeurt, biedt Google SGE je meer kansen om op te vallen tussen de door hen geselecteerde zoekresultaten. En het enige dat je daarvoor moet doen is je online inhoud relevant maken. Een win-win voor de marketing!
Nu we toch bezig zijn over al deze marketingbegrippen. Kijk zeker nog eens rond op de website van Green Bananas. Want daar kan je onder meer terecht voor alles over SEO, online marketing en communicatie. Zo ben je meteen weer geholpen!