Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Het belang van FAQ-pagina’s

Wat is het belang van een FAQ-pagina op je website? Goeie vraag! Enerzijds zorgen ze ervoor dat bezoekers snel en gemakkelijk vinden waarnaar ze op zoek zijn. Anderzijds kun je met goeie FAQ’s in de Google-samenvattingen of ‘Featured Snippets’ belanden. Voor je vindbaarheid in Google is een FAQ-sectie op je website dus echt wel een verrijking. We lichten even toe hoe het precies zit … en waarop je moet letten bij het schrijven van je FAQ’s.

FAQ, wa is me da?

Frequently Asked Questions, ook veelgestelde vragen, zijn vragen die veel terugkeren bij websitebezoekers en dus potentiële klanten, en waar je als websitebeheerder een antwoord voor hebt.

Wat zijn de voordelen van een FAQ-pagina?

  • Wanneer iemand je site bezoekt en zich iets afvraagt, hoeft die niet per se de eigenaar van de site te contacteren. Wanneer er op je website een FAQ-pagina aanwezig is, kan de gebruiker gewoon binnen de minuut op zoek gaan naar het antwoord op zijn vraag. Minder vragen voor jou of je klantendienst, dus. Handig hé!
  • Als een internetgebruiker een vraag stelt in Google of een andere zoekmachine en die vraag overeenkomt met een vraag uit jouw FAQ-lijst, dan kan het dat de zoekmachine jouw antwoord als antwoord vertoont. De kans dat hij hierdoor jouw site zal bezoeken is heel groot. Meer clicks naar je website, dus. Er zijn uiteraard een heleboel factoren die mee beïnvloeden of jouw antwoord getoond wordt, maar een FAQ-pagina helpt dus in elk geval om je SEO-score, de vindbaarheid en het aantal doorkliks naar je site te verbeteren.

Veelgestelde vraag: “hoe begin ik daaraan?”

Aha, niet moeilijk! Deze 5 tips helpen je al een stukje op weg om te scoren met je FAQ-pagina.

Tip 1: De lezer staat centraal

Vul je FAQ-pagina met vragen voor je lezer. Schrijf in mensentaal en laat vakjargon achterwege indien het geen meerwaarde biedt. Het is de bedoeling dat de lezer een duidelijk antwoord krijgt op zijn of haar vraag, en niet dat hij of zij met meer onduidelijkheden jouw website wegklikt.

Tip 2: Zorg voor basic & complexe vragen

Neem zowel basic vragen als ietwat complexere op in je FAQ’s. Implementeer algemenere vragen over de sector waarin je actief bent en heel specifieke bedrijfsgerelateerde info. Dankzij bepaalde antwoorden kun je bezoekers aantrekken die je bedrijf niet eens kennen. Zo trek je dus meer websitebezoekers aan en stimuleer je je verkoop.

Voice search belang voor FAQ

Tip 3: Hou rekening met voice search

Als een gebruiker een vraag stelt aan een voice assistent zoals Siri, gaat hij er normaal gezien meer woorden voor gebruiken dan wanneer hij zijn vraag zou typen. Je FAQ-pagina is dus de ideale plaats om ook die langere vragen, die op een ‘natuurlijkere’ manier gesteld worden, op te nemen. Forceer het niet, maar hou er dus wel rekening mee om je kansen om gevonden te worden te verbeteren.

Tip 4: Hou rekening met keywords

Kies bewust je keywords en verwerk ze correct en voldoende in je vragen en antwoorden. Overdrijf niet, zodat het natuurlijk blijft. Voeg ook voldoende vragen toe die starten met waarom, wie, wat … Zoals met alle types van contentmarketing geldt: bepaal eerst je strategie en start nadien pas met schrijven.

Tip 5: Schrijf in je eigen tone of voice

Gebruik in je veelgestelde vragen dezelfde schrijfstijl als elders op je website. Het heeft geen zin om ineens een volledig nieuwe manier van schrijven te gebruiken. Als je een ludieke tone of voice gebruikt op je site, laat dat dan ook terugkeren in je FAQ.

Zijn al je veelgestelde vragen beantwoord, maar heb je toch nog een duwtje in de rug nodig voor jouw FAQ-pagina? Wil je op je website een FAQ-tool die SEO-technisch goed scoort en waarmee je eenvoudig je vragen & antwoorden toevoegt op je website? Neem contact op met ons en wij beantwoorden al je FAQ-vragen!

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.