Doe aan employer branding en bouw aan je merk
Wie zoekt, die vindt… niet altijd. Tegenwoordig is het als bedrijf niet altijd makkelijk je te onderscheiden van de concurrentie. Het is ook steeds moeilijker om gegeerde profielen aan te trekken én te behouden. Door een sterke employer branding te creëren maak je als bedrijf vaak het verschil.
Extern winnen is intern beginnen
Een sterk merk neerzetten als werkgever vraagt voortdurend inspanningen. Employer branding wordt vaak enkel gezien als een sterke recruitment campagne, maar niets is minder waar. Met dit soort branding wil je jouw organisatie laten opvallen tussen alle concurrenten op de arbeidsmarkt. Hoe? Extern winnen is intern beginnen! Jouw huidige werknemers zijn key. Creëer een aangename werkplek en werksfeer door hen mee te betrekken.
Zit dat goed? Dan kun je werken naar de buitenwereld toe. Een sterke identiteit vormt de basis voor jouw boodschap richting de arbeidsmarkt. Bundel de voordelen, waarden, kwaliteiten en kenmerken van jou als werkgever. Het is van cruciaal belang dat de externe boodschap aansluit bij de interne situatie.
Het is een traject
Leer je employer branding nog maar net kennen? Geen zorgen! Je kunt als bedrijf namelijk nooit genoeg blijven groeien en verbeteren. Maar een sterke employer brand ontstaat uiteraard niet van de ene dag op de andere…
In 3 stappen naar de top
1. Doe het nodige onderzoek
Denk eerst en vooral goed na over wie jij wil zijn als werkgever. Daarna kun je gaan kijken naar wat jouw onderneming zo speciaal maakt. Wat onderscheidt jou juist tegenover andere bedrijven? Zodra je op deze vragen een antwoord hebt, kun je dieper ingaan op hoe je jezelf en je bedrijf op de markt wil gaan positioneren.
2. Luister
Vind je het niet makkelijk om je bedrijf volledig in kaart te brengen? Betrek stakeholders. Leg je oor te luisteren zowel binnen als buiten je bedrijf en ontdek wat mensen intern en extern vinden van je organisatie. Tegenwoordig heeft iedereen wel een sterke mening en een duidelijk beeld van de sterktes en zwaktes van een bedrijf. Pak dus je kans om medewerkers, ex-medewerkers, sollicitanten,… hierin te betrekken en hun antwoorden mee te nemen.
3. Val op
In de laatste fase is het tijd om je volledige strategie om te zetten in communicatie en je brand naar buiten te brengen: sterke visuals, leuke copy, originele concepten waarmee je je onderscheidt in de grijze massa.
Klaar om je brand te laten stralen en je employer branding te versterken? Dan wil je ook iemand die je hier perfect in kan ondersteunen. Contacteer ons en ontdek of wij binnenkort misschien wel een match made in heaven zijn.