Google BERT update en de impact op contentmarketing
10% van de zoekopdrachten is sinds november 2019 door elkaar geschud. Hoe dit komt? Door BERT. Bert is geen informaticus bij Google, maar een update van het algoritme, kort voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. De Google BERT update is gebaseerd op artificiële intelligentie die ervoor zorgt dat Google je beter begrijpt.
Hoe doet Google dat dan? Ze brengen de zoekwoorden in rekening die voor of na een kernwoord staan. Door de context te analyseren kan Google nu ook negaties herkennen en daardoor de zoekintentie beter begrijpen. Dat geldt niet enkel voor de normale zoekopdrachten, maar vooral ook voor de gesproken zoekopdrachten – waarbij er altijd sprake is van een grotere context. Allemaal goed en wel, maar wat is nu precies de impact van deze update op jouw contentmarketing?
Wat heeft BERT te maken met contentmarketing?
Het algoritme analyseert context en verbetert dus het begrijpen van taal. Zo wordt het ook makkelijker voor de gebruikers om natuurlijke zoekopdrachten uit te voeren. Wanneer je hier goed op inspeelt als content marketeer, kan dat veel voordeel opleveren. De resultaten die Google sinds de update toont zijn veel betrouwbaarder en veel accurater geworden, dus met een goed uitgekiende SEO-strategie kun je hierop inspelen.
Hoe helpt BERT mijn contentmarketing?
Het is geen geheim dat je bij content marketing jezelf altijd kunt onderscheiden door een hoge kwaliteit aan content te leveren en hierbij steeds relevant te blijven aan de zoektermen waarmee je wil bereikt worden. Of je nu een oude rot in het vak bent of een newbie, het kan nogal overweldigend zijn om je contentmarketing up-to-date te houden en SEO bovenaan je to-dolijst te (blijven) zetten. BERT kan je echter helpen om de juiste content voor jouw doelgroep te creëren, want het algoritme kan:
- rekening houden met de woorden voor en na je zoekwoord
- content analyseren
- resultaten tonen per gerelateerd onderwerp
De Google BERT update zorgt ook voor een steeds veranderend algoritme. Hoe meer dit verandert, hoe relevanter de zoekresultaten zullen worden t.o.v. de zoektermen. De beheerder van de website moet dus zorgen dat de content en de artikels meer gerelateerd zijn aan de zoekterm.
Wanneer gebruikers bijvoorbeeld zoeken naar “voordelen van appels”, moeten ze ook resultaten te zien krijgen die te maken hebben met de voordelen van appelsap en van appel(-kaneel)olie. Je moet dus voortdurend denken vanuit het perspectief van de klant. Het belangrijkste blijft tenslotte dat je doelpubliek content krijgt waar die om gevraagd heeft, en niet dat die content krijgt die Google wil.
Kwaliteit boven kwantiteit
Door de Google BERT update wordt kwaliteit nogmaals bevorderd t.o.v. kwantiteit. Het verkeer naar je website verbetert ook kwalitatief, omdat de bezoekers nu meer worden gelinkt aan de juiste webpagina’s. Als je hier goed rekening mee houdt, komt dit de conversie ook zeker en vast ten goede. Het algoritme kan je webpagina dus zeker een boost geven en de online ervaring van je klant verbeteren.
Wil je beter scoren in de zoekresultaten en meer leads binnenhalen? Neem dan zeker eens contact op met het team van Green Bananas.