Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Google Performance Max, dé toekomst voor adverteerders?

Schrijf het in je notitieboekje: Google Performance Max is dé toekomst voor elke ondernemer die online wil groeien. Of je het nu wil of niet, het is tijd om een nieuwe marketingvriend te maken.

Wat is Google Performance Max (PMax)? Hoe gebruik je deze nieuwe campagnesoort? Voor wie is deze marketingtrend interessant? En waarom is PMax de toekomst van Google advertenties? In dit artikel leggen we je alles uit over deze veelbelovende trend in Google.

Wat is Performance Max?

‘One campaign to rule them all’

Google Performance Max is dé nieuwste ontwikkeling binnen Google Ads met als doel adverteerders te belonen met nog meer conversies. En dat door een all-in-one campagne op alle advertentiekanalen van Google zoals Search, Display, Maps, YouTube, Gmail, …

Deze nieuwe manier van adverteren streeft naar meer conversies doordat Google je campagne gaat optimaliseren met behulp van AI (Artificiële intelligentie). Jij hoeft slechts een minimale input te geven waarmee Google aan de slag gaat. Zo kiest het o.a. zelf de beste plaats voor je advertentie, zoekt het de geschikte doelgroep uit én bewerkt Google zelf je copy en beelden.

Dit betekent ook direct het einde van de Smart Shopping campagnes in Google. Deze advertenties werden automatisch geüpgraded naar de nieuwe campagnevorm van Google indien je er gebruik van maakte in het verleden. De Standaard Shopping in Google blijft wel nog bruikbaar, al brengt deze strategie geen overweldigende resultaten met zich mee.

Kortom: Google neemt het over! Al maken we hier ook graag een kanttekening bij. Het is namelijk niet zo dat je snel even Google het werk kan laten doen en vervolgens een reisje naar de zon kunt boeken. PMax werkt op data. En die data komt niet zomaar uit de lucht vallen…

De voor- en nadelen van Google Performance Max

Voordelen

  • Verhoogde conversies, nieuwe klanten, automatisering en meer inzicht (Althans volgens Google)
  • Aanwezigheid op alle Google-platforms
  • Het bereiken van de juiste doelgroep dankzij Google’s real-time data
  • Tijdbesparend: Google doet het (grootste deel van het) werk voor jou

Nadelen

  • Google Performance werkt op data. Ben jij een startende ondernemer met nog maar weinig gegevens over je doelgroep? Dan zal je campagne wellicht niet optimaal draaien.
  • Je hebt geen controle over hoe Google de door jou aangeleverde content inzet.
  • Het gevaar bestaat dat de advertentie je andere campagnes gaat kannibaliseren. Google geeft namelijk voorrang aan PMax campagnes, waardoor je met jezelf gaat concurreren. Je moet het dus strategisch gaan gebruiken.
waarom Google Performance Max

Voor wie is Google Performance interessant?

Voor alle groene bananen die willen rijpen. Al klinkt dat te mooi om waar te zijn. Want eerlijk gezegd is dit campagnetype (momenteel) vooral geschikt voor de grotere vissen.

Zoals eerder aangegeven werkt Google Performance met data die je al hebt. Dus geen data, geen werkende campagne en geen verhoogde conversies. Je hebt als bedrijf gegevens nodig (maar denk aan je cookies!) om de juiste resultaten te behalen met je advertenties. Vraag dus zeker advies aan een professioneel marketingbureau om na te gaan of PMax iets voor jou is.

Hoe zet je campagnes op in Google Performance Max?

Google heeft het heel eenvoudig voor je gemaakt. Via je advertentieaccount word je stap voor stap begeleid tijdens het hele proces. Nadat je de doelen hebt geselecteerd vraagt Google volgende assets van je voor de beste prestaties:

  • Minstens 5 korte koppen
  • Minstens 3 lange koppen
  • Minstens 4 beschrijvingen
  • Minstens 10 verschillende foto’s
  • Minstens 1 video
  • Je logo

Aan de hand van jouw ingevoerde content gaat Google advertenties samenstellen – helemaal zelfstandig – en nieuwe content aanmaken.

De mening van expert Green Bananas over PMax

Onze specialisten zijn ervan overtuigd dat dit nieuwe advertentietype sowieso een belangrijke marketingtool wordt (of al is). Of je het nu wil of niet. Waarom? Wel, Google zal dit type van campagnes prioriteren, waardoor andere campagnes het gevaar lopen om slechter te gaan presteren. Je kunt dus maar beter meegaan in dit Google-verhaal indien je niet helemaal onzichtbaar wil worden.

Het goede nieuws is dat deze vernieuwing ook een nieuwe opportuniteit met zich meebrengt. Omdat Google het van jou overneemt, krijg jij meer tijd om echt aan belangrijke zaken te werken, zoals het analyseren van je investeringen via Google Analytics.

Ons advies voor jou

Je merkt dat oudere campagnes nog steeds van belang zijn om data te verzamelen. We raden dus aan om PMax naast je bestaande campagnes te laten draaien en de prestaties voor en na met elkaar te vergelijken. Zo zie je met jouw eigen ogen of Google PMax iets voor jouw onderneming is. Daarnaast willen we ook benadrukken dat je best niet te veel budget aan je PMax campagnes besteedt in de beginfase, zodat deze je oudere campagnes niet gaan overheersen.

Als innovatief marketingbureau sprongen wij uiteraard mee op de trein en zijn we Google Performance Max volop aan het uittesten bij enkele van onze grootste klanten. Iets om zeker in het oog te houden!

Ben jij benieuwd of Google advertenties volgens PMax iets voor jou zijn? Advies van een specialist nodig voor je advertenties? Of gewoon nood aan een kennismakingsgesprek? Green Bananas bouwt aan jouw toekomst! Contacteer ons met jouw wensen.

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.