Contacteer ons

Wat is e-mailmarketing en hoe gebruik je het?

Vraag je jou wel eens af of het versturen van e-mails nog wel ‘werkt’? Bij deze dagen we je uit met een kleine quiz. Zijn de volgende uitspraken volgens jou waar of niet waar?

  • E-mails versturen is passé.
  • De jeugd leest geen e-mails meer
  • Nieuwsbrieven belanden altijd in de spam.
  • E-mailmarketing is enkel en alleen voor webshops.
  • 99% van de klanten vinden e-mails onnuttig.

Heb je op al deze vragen ’waar’ geantwoord? Dan heb je jammer genoeg niet de hoofdprijs gewonnen. Het zit namelijk zo dat enkel het antwoord ’niet waar’ juist is. Hoog tijd dus om deze vooroordelen de wereld uit te helpen. Want ja, e-mails versturen is nog steeds interessant en efficiënt! Met de juiste e-mailmarketingstrategie maak jij jouw grootste dromen waar. Oké misschien niet allemaal, maar toch de meeste. Maar wat is e-mailmarketing juist? Welke voordelen biedt het? En het belangrijkste van al: Hoe begin je eraan?

E-mailmarketing in een notendop

Het antwoord op wat e-mailmarketing is ligt eigenlijk voor de hand. Het is een vorm van online marketing waarbij je via e-mail een boodschap uitstuurt die rechtstreeks in de mailbox van je doelgroep belandt. Inhoudelijk gaat dit over de laatste nieuwtjes van je bedrijf tot een nieuwe productlancering, een uitnodiging voor een evenement of interessante aanbiedingen. Deze vorm van communicatie gebeurt meestal niet eenmalig. Afhankelijk van je situatie en je doelen stuur je meermaals per maand een e-mailcampagne. Simpel toch?
e-mailmarketing voordelen

Marketing via e-mail: de voordelen

Allemaal goed en wel, maar waarom e-mailmarketing gebruiken? De vraag is eerder: waarom niet? Het is relatief goedkoop, het heeft een hoge ROI (Return On Investment), je kan het snel en gemakkelijk inzetten én het zorgt voor een heel persoonlijke aanpak. Ideaal om je klantenrelaties te versterken en om meer verkopen te genereren of meer interesse in je dienstenaanbod te wekken. Daarnaast is het middel ook gemakkelijk meetbaar. Want ja, meten is weten hé! Zo zie je maar dat de voordelen van e-mailmarketing enorm zijn.
e-mailadressen lijst nieuwsbrief

Hoe gebruik je e-mailmarketing?

Je weet nu wat e-mailmarketing is en wat de voordelen zijn. Dan rest er ons alleen nog maar de vraag hoe je e-mailmarketing kan inzetten. Eerst en vooral moet je e-mailadressen verzamelen (duuh!) en zo goed mogelijk klanten segmenteren op basis van bijvoorbeeld hun aankoopgedrag. Deze gegevens kan je dan gaan sorteren volgens interesse, taal, positie in aankoopproces, … Op die manier kan jij de juiste boodschap naar het juiste publiek overbrengen. Daarna ga je nadenken over je doelstellingen en de inhoud. Met een eentonige, onpersoonlijke e-mail zonder een duidelijke call-to-action zal je niet ver geraken. Steek er dus voldoende tijd en liefde in. Tot slot doe je er goed aan om de resultaten te gaan analyseren en zo een volledige strategie te gaan uitwerken op maat van jouw doelgroep.

Conclusie: e-mailmarketing werkt! Sta je nu zelf te popelen om eraan te beginnen, maar heb je toch nog dat ene extra duwtje in de rug nodig? Green Bananas helpt je graag bij het opzetten van je strategie en meer. Neem contact met ons op en laat je project rijpen!

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.