Contacteer ons

SOS hoe moet ik mijn doelgroep bepalen?

Kan je niet spontaan antwoorden op de vraag ’hoe ziet jouw doelgroep eruit’? Of heb je al even geen doelgroepanalyse meer gemaakt (Want ja hoor, je doelgroep verandert doorheen de jaren of er komen nieuwe potentiële doelgroepen bij!)? Dan is het hoog tijd om het noodsignaal SOS de wereld uit te sturen. Je kan dan wel een smaakmakend product of een innovatieve dienst op de markt gebracht hebben, als jouw boodschap niet het juiste publiek bereikt zal je bijlange niet van een succesverhaal kunnen spreken. Laten we daar dus snel verandering in brengen!

Hoe kan jij vandaag nog jouw doelgroep bepalen? Onze marketingexpert legt drie vragen voor je neus die je jezelf zou moeten stellen om een zo goed mogelijk beeld van je doelgroep vast te leggen. Ready, set, go!

Welk probleem los je op met jouw aanbod?

Of met andere woorden: wat is de behoefte van de klant die jij gaat vervullen? Met die vraag alleen al kan je de basis van jouw doelgroep vastleggen. Vervul je de behoefte om oudere mensen te voorzien van een blinkende rolstoel die confetti spuit? Dan heb je er geen baat bij om je te richten op jonge kinderen die goed te been zijn en niet van confetti houden. Maar zijn er überhaupt wel mensen die op jouw product of dienst zitten te wachten? En wie zijn dat dan? Denk daar maar even over na vooraleer je verder gaat.

Volgens welke kenmerken kan ik mijn doelgroep opsplitsen?

Stap twee in je doelgroep bepalen is segmenteren. Alle mensen die zitten te wachten op jouw product, kunnen onderling nog zo verschillend zijn van elkaar. Deze groep is waarschijnlijk dan ook veel te groot en te gevarieerd om echt specifiek de aandacht te kunnen trekken. In de volgende fase ga je dus je doelgroep segmenteren. Dat wilt zeggen dat je de doelgroep in kleinere groepen gaat verdelen, elk met hun eigen gemeenschappelijke kenmerken.

Segmenteer je doelgroep

Je kan segmenteren op geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, interesses en nog zoveel meer. Hoe specifieker en relevanter je jouw doelgroep afbakent, hoe effectiever je communicatie en branding zal zijn. Om het met een simpel voorbeeld uit te leggen: Ouderen gebruiken wellicht andere communicatiekanalen dan jongeren. Het kan dan wel zijn dat beiden jouw doelgroep zijn, toch zal je voor elk apart een andere strategie moeten opstellen. Wil je jouw doelgroep bepalen? Welke specifieke groepen kan jij maken voor jouw merk? Of beter: Hoe kan jij jouw doelgroep segmenteren?

 

Hoe zou ik mijn doelgroep beschrijven als één fictieve persoon?

Als ondernemer moet je continu denken vanuit je klanten. Geen betere manier om dat te doen via een persona. Een wat? Een persona is een concrete omschrijving van een fictieve (ideale) klant van jouw bedrijf die men bedenkt op basis van de doelgroep. Die persona geef je een naam, een adres, een leeftijd, hobby’s, een persoonlijkheid enzovoort. Op basis van deze fiche kan jij een doelgerichte strategie opmaken. En pas dan zal je van een succesverhaal kunnen spreken!

Creëer een persona voor je merk

Klaar met je doelgroep bepalen? Wat nu?

Weet je nu precies wie jouw doelgroep is? Dan is het tijd voor resultaatgerichte actie! Na het bepalen van de doelgroep ga je nadenken over HOE je deze nu gaat bereiken. Voor elke persona is er nl. een andere specifieke strategie nodig, aangepast aan de sociologische en de demografische gegevens van die groep.

Eerst en vooral ga je de actieve doelgroep bereiken. Zij die effectief op zoek zijn naar jouw product of dienst. Dit kan via:

  • Een gebruiksvriendelijke website
  • Het optimaliseren of opstarten van SEO
  • SEA, betaalde advertenties met doordachte keywords
  • Een bedrijfsblog met relevante info

Daarnaast ga je de passieve (en grootste) doelgroep aanspreken. Zij die (nog) niet weten dat ze jou nodig hebben en waar je dus wat extra moeite voor moet doen met onder andere:

Ga vooral zelf op onderzoek uit waar jouw doelgroep zich bevindt en met welke content je ze het best kan bereiken én overtuigen.

Wij helpen je bij elke stap om een zo gericht mogelijke campagne en/of strategie op te stellen waar je echt resultaat uit haalt. Welke weg je ook kiest, denk aan je doelgroep!

Wil je samen met Green Bananas nadenken over jouw ideale doelgroep bepalen? Hulp nodig met je doelgroep segmenteren? Of zoek je, na het bepalen van je doelgroep, een geschikte campagne om te lanceren? Wij helpen je graag met je project, van begin tot einde. Bel of mail ons, dan gaan we samen aan de slag met jouw wensen.

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.