Contacteer ons Schrijf je in op de nieuwsbrief

Je website beginnen als startende ondernemer: een stappenplan

Hoe je website eruit ziet, daar heb jij zelf volledige controle over. Hij is helemaal van jou. Je verzekert er niet alleen je online aanwezigheid mee, je geeft ook elke bezoeker – of dat nu een vaste klant, eerste klant of gewoon een nieuwsgierigaard is – een bepaalde indruk. Aan jou om die indruk te bepalen. Maar om dat goed te doen, moet je eerst weten waar je aan begint. Concreet: je hebt een plan nodig. Maar hoe begin je daaraan? Waarover moet je zoal nadenken wanneer je je website wil starten? Een website beginnen is dus een verhaal van lange duur.

A (wo)man with a plan

Jazeker, een website beginnen is een proces dat wat tijd nodig heeft. Je moet duidelijke doelen stellen. Dus: een duidelijke strategie. Dat is de fundering van je bedrijf. Maar vaak is het niet simpel om ze te bepalen. Meestal weet je nog niet 100% wat je wilt, laat staan dat je weet wat je met die website zult aanvangen.

Toch is het cruciaal om die strategie duidelijk te bepalen en telkens van daaruit je bedrijf te runnen. En dan is het een kwestie van dat te vertalen naar je website.

Om een duidelijke strategie of concept te creëren, moet je vooral weten wie jij bent en waar je passie ligt. Dat is cruciaal om de kernwaarden van je bedrijf te bepalen. Op die manier geef je een passend karakter aan je bedrijf – en later aan je site. Je hebt voor je bedrijf een duidelijke en consistente persoonlijkheid nodig. Want stel je voor dat je in je fysieke winkel een bijzonder kordaat en correct persoon bent, maar op het net zou communiceren met roze kleurtjes, warme groeten en vooral veel smileys. Zoiets is erg verwarrend, voor jezelf én voor je publiek. In de fase van de conceptontwikkeling bepaal je onder andere dit soort zaken.

website beginnen

Hoe bezoekers naar je website leiden?

Een andere stap waar je over moet nadenken bij je eigen website starten, is de doelgroep bepalen. Wie moet je website bezoeken? Trouwe klanten of juist mensen die nog een laatste beetje overtuiging nodig hebben om voor jouw bedrijf te kiezen?

Je strategie moet bij jou passen, maar minstens evenveel bij je publiek. Je website is niet iets wat iedereen goed moet vinden. In je strategie maak je keuzes in je publiek. Dat betekent dat je de juiste mensen moet kiezen. Snoeien, dus.

De volgende vraag is: wat wil je bij dat publiek bereiken? Als ze (nog) geen klanten zijn, dan wil je ze via je website tot klant maken. Dat heet conversie. Of wil je juist dat trouwe klanten blijven terugkeren? En dus duurzame relaties opbouwen en houden? Met de antwoorden op die en andere vragen moet rekening gehouden worden tijdens het webdesign.

Nu écht aan je website beginnen

Zodra je die strategie ingekaderd en boven je bed hangen hebt, kun je nog een aantal vakjes invullen die je specifiek nodig hebt wanneer je met je website wil beginnen:

  • Vertrek van een (domein)naam. Als je bedrijf De Taartenman heet, noem je je website wellicht beter niet cakemaker3000.be. Kies iets duidelijks dat mensen onthouden en waar weinig vergissingen mee mogelijk zijn.
  • Het design van je website moet natuurlijk ook visueel je persoonlijkheid uitstralen en de gewenste indruk nalaten. Welke kleuren en vormen passen daarbij? En welke websitestructuur?
  • Content = koning. Maar goede content betekent wel kwaliteitsvolle inhoud die past bij je bedrijf en je publiek. Past een blog- of nieuwspagina in dat plaatje of niet? Vergeet ook dat vloekwoord SEO niet: je website mag dan nog zo uniek zijn, ze moet gevonden worden door de juiste mensen.

Heb jij jouw cruciale vragen beantwoord en wil je eindelijk aan je website beginnen? Of twijfel je nog aan de juiste strategie, lay-out of inhoud? Wij helpen je graag verder. Neem snel contact op met ons en wij helpen je met je website!

Privacy Preferences
Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door op ‘Ok, ik aanvaard’ te klikken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van deze website.