Call to action: betekenis en voorbeelden van een expert
’Gebruik krachtige CTA in je communicatie!’ – Een krachtige wat? Heb je nog nooit van CTA, ook wel call to action, gehoord? Ai, een gat in je marketingcultuur. Hoog tijd dus om je te gaan verdiepen in de wereld van call to action. Betekenis, voorbeelden, tips… We zetten het allemaal even op een rijtje voor je.
De betekenis van call to action uitgelegd
Je mag de term call to action letterlijk vertalen, nl. een oproep tot actie. Via een opvallende knop of een korte tekstlink stimuleer je bezoekers om tot actie over te gaan. Dit door een link te plaatsen achter een woordgroep om je doelgroep naar de juiste plek te leiden waar ze een nieuwe handeling kunnen uitvoeren. Denk maar aan ’Maak een afspraak’, ’Ontdek onze blog’ of ’Schrijf je in op de nieuwsbrief’. Het doel? Potentiële klanten zo lang mogelijk op je website houden én je conversies verhogen natuurlijk.
Nu je de call to action betekenis achterhaald hebt, is het ook daadwerkelijk tijd om je handen uit de mouwen te steken. Het maken van een goede call to action, een die dus echt werkt, vraagt veel denkwerk. Wij sommen alvast enkele belangrijke en handige tips voor je op:
- Zorg voor een call to action met een aantrekkelijk design dat opvalt. Je moet namelijk de aandacht trekken van je doelgroep.
- Gebruik actieve copy, zodat bezoekers weten wat ze moeten doen.
- Maak de call to action relevant, kort en verleidelijk. Klanten moeten namelijk de goesting hebben om verder te gaan op je website of webshop, zonder al te veel te twijfelen.
- Verleid je bezoekers stap per stap, door ook alle andere content op de pagina relevant te maken, zodat deze de CTA ondersteunt. Relevante content is key!
- Testen, testen en testen. Je wilt namelijk zeker zijn dat de call to action-knop je klanten aanspreekt én dat het hen naar de juiste websitepagina leidt.
Call to action plaatsen: 3 mogelijkheden.
CTA-tekstlink
Met een tekstlink schrijf je een krachtige boodschap, waaronder je een belangrijke link naar een bepaalde landingspagina plaatst.
CTA-button
Een CTA-button heeft ook een krachtige boodschap, alleen geef je jouw copy wat vorm. Zoals een kleurrijke knop die opvalt op de pagina.
CTA-banner
En dan kan je ook nog je call to action in een banner verwerken. Deze neemt wat meer plek in en maakt je call to action dus extra opvallend.
Meer weten over actieve copy? Misschien vind je hier een antwoord:
What’s the deal met contentmarketing?
Hoe bepaal ik mijn communicatiestrategie?
Waarvoor zijn social media nuttig als bedrijf?
Kunnen jullie mijn website vertalen?
Waarom heb ik een tone of voice nodig voor mijn succesverhaal?
Mijn leads stijgen niet meer en ik krijg geen nieuwe klanten bij. Wat nu?
Kan ik met mijn drukwerk bij jullie terecht?
Offline of online communicatie, wat scoort het best?
Waarom werken met een communicatiebureau?
Van krachtige calls to action tot slogans en teksten die blijven hangen. Een greep uit ons portfolio:
Zo zie je maar dat iedereen welkom is bij ons. Voor grote en kleine projecten staat het bananenteam steeds voor jou klaar! Want naast calls to action schrijven die effect hebben, staan wij ook in voor jouw webdesign, socialmediamarketing, logo-ontwerp, copywriting, e-mailmarketing en alles daartussen.
Vond je deze tips rond ’Call to action betekenis’ handig? In deze blogpost vind je enkele CTA voorbeelden van echte experts.